Det går mot kaldere tider. Er du og bilen din klare for den kalde, fine tida? Hvert eneste år opplever Norges bilbergere et rush av biler som har fått problemer i kulda. Bruk litt tid på å tenke på bilen denne høsten så slipper du ubehagelige overraskelser. Her er noen av punktene du bør bruke litt ekstra tid på.

 

Startbatteri: 

Batteriet i din bil er en slitesterk sak som tåler utallige oppladninger og utladninger. Når det blir kaldere i været minsker derimot kapasiteten i startbatteriet. Dette kan føre til at du ikke får startet. Jo eldre batteriet er, jo dårligere er kapasiteten og jo større sjanse er det for at det utlades og du ikke får start på bilen. Kjører du mange småturer er det enda større sjanse for at du en morgen ikke får start på din bil.

Er batteriet ditt noen år gammelt vil det ikke ha samme kapasitet som et nytt batteri. Et batteri som for eksempel kun har 70-80% kapasitet vil naturlig nok bli tomt lenge før et nytt batteri. Du bør vurdere å bytte batteri når bilen er 3-4 år gammel. Da er det mindre sannsynlighet for at du plutselig ikke kommer deg av flekken.

Dagens batterier og spesielt batterier som sitter på biler med start/stopp funksjon er svært robuste, men dersom det er mye start/stopp og mye småkjøring blir disse også fort utladet. Løsningen er å kjøre noen langturer innimellom.

En ting alle bileiere burde ha i boden eller garasjen er en vedlikeholdslader. Dersom du bruker denne et par-tre ganger i løpet av vinteren kan det spare deg for mye tid og irritasjon. Ikke er det dyrt heller.

Våre verksteder er eksperter på alt som har med bil å gjøre, deriblant batterier. Vi har avansert diagnoseutstyr som raskt gir en diagnose på ditt batteri og vi kan etter denne diagnosen si om ditt batteri er i god stand, bør skiftes ut eller bare lades opp.

 

Frostvæske 

Riktig nivå av frostvæske er også svært viktig. Med en gang gradestokken kryper nedover er det svært viktig å ha riktig nivå av frostvæske på bilen. Frostvæsken eller kjølevæsken brukes for å kjøle ned motoren når den blir veldig varm samtidig som den hindrer at motorens kjølesystem ikke fryser når det er kaldt.

En svært utbredt grunn til at bilbergerne blir tilkalt på vinteren er at det er for lite frostvæske i bilen. Nyere biler sier fra om dette i dashbordet og du får da klar beskjed om ikke å kjøre videre.

Det finnes hovedsakelig to forskjellige typer frostvæske, blå og rød. Er du usikker på hvilken frostvæske du trenger i din bil? Ta kontakt med oss. Vi kan både svare på dette og også kontrollere og eventuelt etterfylle for deg.

 

 

Diesel og bensin 

Ja, du leste riktig. Visste du at det finnes forskjellige typer diesel og bensin? I Norge skiller vi hovedsakelig mellom vinter- og sommerdiesel og vinter- og sommerbensin. Forskjellen på disse to drivstofftypene er hvor gode de er i forskjellige temperaturer. Spesielt gjelder dette at sommerdrivstoffet ikke vil fungere skikkelig når det blir kaldt. Med sommerbensin i vintertemperaturer vil du slite med å få start på bilen. Sannsynligvis vil du ikke få start på bilen i det hele tatt. Sommerdieselen vil krystallisere seg i kalde temperaturer. Dette fører til at filterne blir tette og bilen vil ikke starte.

Det er også lokale forskjeller på drivstoffet. Fyller du drivstoff på et sted som erfaringsmessig har mye kalde temperaturer vil du få en annen drivstoffkvalitet enn steder med varmere temperaturer.

 

Motorvarmer 

Det er ikke bare i dag man ser haugevis av biler koblet til en stikkontakt. Dette var også et vanlig syn før i tiden. Ved kalde temperaturer var det nesten umulig å få start på gamle biler. Løsningen var motorvarmeren. Dette er utstyr som man også bør vurdere å montere i dag. Motorvarmeren varmer opp motoroljen og har mye godt for seg. Bilen bruker mye mindre drivstoff på å starte og det er miljøvennlig ettersom bilen ikke slipper ut like mye gasser ved oppstart. Bonusen er at kupeen raskt blir varm når du først starter bilen og setter i gang varmluften. Kombinerer du motorvarmeren med en kupevarmer har du også en isfri og varm bil når du setter deg inn på vei til barnehage og jobb på morgenen.

Det finnes mange forskjellige løsninger og vi hjelper deg med hvilken type som passer best på din bil. Våre merkeverksteder monterer også dette slik at alt blir skikkelig gjort.

Ta kontakt med oss om du ønsker en varmere og mer behagelig morgenstund!

 

Bilpeie og lakkforsegling 

Med kulde, snø og slaps kommer også saltet på veiene. Sammen med sand og skitt fører dette til stor slitasje på bilens lakk. Ved å polere og vokse bilen vil kjøretøyet være mer motstandsdyktig mot slitasje.

Vi tilbyr også en keramisk lakkforsegling på din bil hvor vi gjør en omfattende jobb med å rense lakken for partikler samtidig som vi setter inn lakken med en spesialforsegling som gjør at bilens lakk holder seg mye lenger enn uten behandling. Spør oss om dette, vi tilbyr markedets beste lakkforsegling utført av folk som kan faget!

Dekk

Så var det dette med dekk da. At man skal bruke vinterdekk på vinteren sier seg selv. Men her er det også svært store forskjeller. Skal du ha pigg eller piggfritt? Hvilket dekk utmerker seg? Er et billig dekk like bra som et dyrt og så videre og så videre.

Alt dette har vi svar på. I tillegg har vi svært gode priser på dekk til din bil. Vi legger om, balanserer og sørger for at du er riktig skodd for vinteren.

Ta kontakt med ditt nærmeste verksted for å få en vurdering av dine dekk og bestill eventuelt nye til våre svært gode priser.

Nå når det blir kaldere kan vi også anbefale lue, skjerf og votter.

 

Ha en riktig god høst og vinter. Vi er her for å hjelpe deg så ikke nøl med å ta kontakt!