Nå er Hyundai IONIQ kåret til årets bil 2017!

Les mer om Årets Bil her!

En dynamisk filosofi. Tre elektriske drivlinjer.

Hyundai har allerede tatt ledelsen ved å være de første som serieproduserer hydrogenelektriske biler som kun slipper ut rent vann. Nå kommer steg to i dette viktige miljøarbeidet. Nå er IONIQ her med hele tre elektriske modeller; ren elbil, hybrid og ladbar hybrid. IONIQ blir den første bilen i verden med disse tre drivlinjene som alternativ. Først ut er IONIQ som hybrid-modell og som elbil. Ladbar hybrid-modell kommer i første halvdel av 2017.

 IONIQ er meget godt utstyrt med blant annet:

Navigasjon, Parkeringssensor, Trådløs lading av mobil, varmepumpe, blindsonevarsling, filskiftvarsler, Apple carplay, Ryggekamera, Dab+, Adaptive cruise control, Autobrems, Ryggeradar, ventilerte skinnseter, Keyless

 

 

IONIQ hybrid

Kjøreglede med lave utslipp.

En ny 1,6 liters bensinmotor i kombinasjon med en kraftig elektrisk motor, gir IONIQ Hybrid svært lavt forbruk og utslipp. Den elektriske motoren gir maksimal kraft fra start og det kompakte 1,56 kWh Lithium Plymer batteriet lades automatisk under kjøring. IONIQ Hybrid kan levere utslippsfri kjøring inntil 120 km/t.

IONIQ electric

Klassens laveste luftmotstand, utstrakt bruk av lettvekts materialer og et kraftig 28 kWh Lithium-Ion Polymer batteri gir IONIC en rekkevidde på 28 mil. Klasseledende hurtiglading og tilgang til et landsdekkende og toppmoderne hutigladenettverk gjør at IONIQ får tilnærmet ubegrenset rekkevidde. 

 

 

Teknologi

Innvendig er IONIQ stilren, futuristisk og innbydende.Under de delikate overflatene venter ny teknologi.

IONIQ hybrid blir utstyrt med en firesylindret 1,6 Gdi bensinmotor med direkte innsprøytning som yter 105 hk og gir 147 Nm dreiemoment. Den elektriske motoren leverer 32 kW (43,5 hk) med strøm fra et lithium-ion polymerbatteri med kapasitet på 1,56 kWt. Totalt gir dette en systemytelse på 103,6 (141 hk) og opp til 265 Nm dreiemoment. Toppfarten er 185 km/t og utslippet utgjør 81 g/km kombinert. Med en seks-trinns dobbelclutch girkasse byr IONIQ på en dynamisk kjøreopplevelse på høyt nivå.

 

Den helelektriske versjonen av IONIQ er satt opp med et 28 kWt lithium-ion-polymer batteri som gir en rekkevidde på opp til 280 km. Den elektriske motoren yter 88 kW (120 hk) og gir en toppfart på 160 km/t med et dreiemoment på 295 Nm gjennom en ett-trinns reduksjonsgirkasse. Ladetiden er klasseledende med 90% batterikapasitet på kun 25 minutter ladetid.

 

 

I 2017 kommer IONIQ som ladbar hybrid til Norge. Den kan kjøre opp til 50 km på det potente 8,9 kWt lithium-ion polymerbatteriet. Den elektriske motoren på 45 kW (61hk) gir sammen med den firesylindrede 1,6 l bensinmotoren et CO2 utslipp på 34 g/km.

 

Visjon

Hyundais visjon for fremtidens bilindustri er å fokusere på valgfrihet med flere ulike drivlinjer som bygger på kundenes ulike behov, uten at det må gå på akkord med verken god design eller kjøreglede.

Grunnlaget for denne bilen er en helt ny plattform designet spesielt for IONIQ. Chassiset er optimalisert for å gi de beste kjøreegenskaper, mens bilen er maksimalt energieffektiv uavhengig av motoren i bilen.

 Les mer om HYUNDAI IONIQ