Sulland lanserer ny identitet

Tre biler med QR-kode-kamuflasje har i de siste ukene kjørt rundt i Norge. Det har skapt nysgjerrighet og overskrifter i pressen under navnet Project21id.


Vi kan nå avsløre vår aller største satsning på merkevarebygging noensinne. Som navnet gir hint om er prosjektet lansering av ny identitet for selskapet, forteller Knut Stian Lervik Markedssjef i Sulland. Dette markerer starten på et nytt og spennende kapittel for Sulland. Lanseringen av ny identitet er kronen på verket i en omfattende strategiprosess som har pågått de to siste årene. I dette strategiarbeidet har alle medarbeidere i Sulland fått muligheten til å påvirke sluttresultatet.
 
– For å være en tydelig merkevare i dag, må vi skille oss ut og ta mer
regien på hvem vi skal være i bilbransjen. Dette krever innsikt, analyse, hardt arbeid og de beste medarbeiderne, forteller Knut Stian Lervik.

I Sulland markedsfører vi og selger 12 ulike bilmerker. De bilmerkene er vi svært stolte av å få samarbeide med. Dette er store, anerkjente og ikke minst internasjonale merkevarer. Den nye identiteten vår har gitt dem mer rom og plass til å skinne. Den nye identiteten skaper et felles og moderne ansikt utad for våre bilforhandlere, uavhengig av hvilke bilmerker som representeres og hvor i Norge de har sine lokasjoner.



– Fornøyde kunder er det vi lever av, og det har alltid vært fundamentet til Sulland siden oppstarten i 1984 forteller Arvid Sulland, Konsernsjef i Sulland.

Vår nye visuelle identitet er utviklet av byrået ANTI Hamar
Vi har sittet tett på ledelsen og de ansatte i utviklingen av det strategiske fundamentet i merkevaren sier Kjetil Wold, strategisk rådgiver og eier i ANTI. Gode innsiktsprosesser med involvering av organisasjonen har ført til gode løsninger. Med utgangspunkt i slagordet Med-deg-hele-veien har vi utviklet en visuell identitet og en verktøykasse. Ambisjonen er å koble Sulland-navnet og identiteten direkte inn i folks hoder når de setter seg i bilen og kjører ut på veien, fortsetter Wold.


Et eureka øyeblikk
I arbeidet med den visuelle identiteten oppdaget vi at de to l-éne kunne designes slik at de minnet om vei-stripene. Dette skapte et visuelt univers som kobler Sullands navnetrekk direkte til løftet om å være med deg hele veien forteller senior designer Balder Dysthe. Med dette enkle grepet som utgangspunkt kunne vi ta eierskap til visuelle referanser og fortellinger knyttet til strategien i selskapet.
Gøy med kamuflasjelansering.
Med over tusen medarbeidere har det vært ekstra gøy å skape nysgjerrighet hos de ansatte. Dette startet som en intern kampanje for å skape engasjement, men etter hvert som aviser over hele landet tok kontakt med sjåførene våre, ble dette litt større en planlagt sier Knut Stian Lervik. Det har vært spekulert i at dette er lansering av en eller flere nye biler, men vi kan nå avsløre at dette var et stunt for å lansere Sulland sin nye visuelle identitet og merkevare.

Om Sulland-konsernet
Sulland er Norges største privateide bilkonsern bestående av over 35 aksjeselskaper med til sammen over 1050 medarbeidere. Virksomheten er i hovedsak konsentrert rundt bilbransjen med 35 bilhus som representerer 12 forskjellige bilmerker og regner med å selge over 18.000 biler i 2021. Konsernet hadde en omsetning på 5.8 MRD i 2020.