Hybridbil? Her er alternativene!

Hybrid? Mild hybrid? Plug-In hybrid? Selvladende hybrid? Begrepene er mange og etterhvert som teknologien beveger seg framover dukker det også opp nye betegnelser. I bilbransjen har det etterhvert blitt en jungel av faguttrykk og når man nettopp har lært seg sin ABS og ESP, kommer det nye begreper man må forholde seg til.


Elektrifisering er det store som skjer i bilbransjen om dagen. Man sier at det vil skje mer i bilbransjen de neste fem årene enn det har skjedd de femti siste. Vi har allerede begynt å se konturene av et endret bilmarked og en teknologi som utvikler seg for hvert år som går. Men elektrifisering vil ikke bare si elbiler slik mange tror. 

Den første hybridbilen som ble lansert var Toyota Prius. Denne litt snodige og lett gjenkjennelige bilen ble introdusert på verdensmarkedet i 1997 og ble en suksess. Prius ga eierne et lavt drivstofforbruk samtidig som deler av strekningen kunne kjøres på ren elektrisitet. Og selv om denne strekningen ofte kun var noen få meter var det noe nytt å kunne starte kjøreturen nærmest lydløst.

I mange år var Prius selve definisjonen på en hybridbil og så og si den eneste modellen på markedet som solgte noe særlig. Toyota var også tidlig ute med å implementere denne teknologien i bilene fra Lexus og med statusen til Lexus ble det stuerent å kjøre hybridbil.

De siste årene har det derimot skjedd en revolusjon når det gjelder hybridbiler. Ikke bare har det blitt flere modeller, men salget av dem har også skutt i været. Mitsubishi Outlander PHEV har i flere år på rad vært Norges mest solgte SUV og dette er ikke uten grunn. Plug-In hybrider kommer svært godt ut av det Norske avgiftssystemet og derfor har disse modellene hatt et enormt salg de senere årene.

outlanderphevMitsubishi Outlander PHEV- Norges mest solgte hybrid-SUV

Som nevnt er teknologien på vei framover i en voldsom fart. Det har også kommet flere alternative hybridteknologier å velge blant og her skal vi forsøke å gi litt informasjon om hver av dem.

Hybrid / selvladende hybrid

Dette er teknologien man finner i flest hybridmodeller. Enkelt forklart har disse bilene to motorer. En elektromotor og en forbrenningsmotor. Disse jobber sammen og forbrenningsmotoren lader batteriet som driver elektromotoren. På grunn av dette kalles disse bilene ofte for selvladende hybrider. En selvladende hybrid er altså en bil uten ledning som man ikke kan lade med en ekstern strømkilde. Allikevel gjør samspillet mellom forbrenningsmotoren, batteriet og elektromotoren at bilene får et relativt lavt drivstofforbruk.


Toyota RAV4- en av markedets mest solgte selvladende hybridbiler

Plug-In hybrid (PHEV)

En Plug-In hybrid er som ordet sier en hybrid du kan plugge inn. Disse bilene har et relativt stort batteri som kan gi en god elektrisk rekkevidde (alt fra 30-100 km). Dette gjør at mye av den daglige kjøringen kan gjøres på ren elektrisitet. Er man flink og lader bilen hver dag kan denne teknologien gi deg svært lave drivstoffregninger. Man må allikevel være obs på at disse bilene veier mer enn «standardmodellen» av samme modell. Derfor bruker også disse bilene relativt mye drivstoff når de er tomme for strøm. Totalt sett er en Plug-In hybrid genial for deg som gjør mye småkjøring i hverdagene, men som tar deg en tur på hytta i helgene.

BMW 330e- En av våre mest populære Plug-In hybrider


Mild hybrid

Jada, det finnes noe som heter Mild Hybrid også og denne teknologien vil vi se mye til i tiden som kommer. Flere og flere bilprodusenter har implementert mildhybrid som et alternativ blant sine motoralternativer og dette er ikke uten grunn. Mild hybrid er den rimeligste inngangsbilletten for en elektrifisert bil og gir deg flere fordeler. Systemet fungerer ved at et 24 eller 48 volts batteri lagrer energien som ellers går tapt ved bremsing. Det samme batteriet assisterer så bilen ved akselerasjon. En irriterende ting på biler med turbo er at det tar et sekund eller to før turbotrykket er optimalt etter du har tråkket på gassen. Derfor tar det ofte et sekund eller to før bilen flytter seg skikkelig ut fra et kryss eller under annen akselerasjon. Med en mild hybrid vil den elektriske hjelpemotoren gi umiddelbar respons samtidig som turboen øker trykket. Når den elektriske motoren har gjort sitt, er turbotrykket optimalt og forbrenningsmotoren jobber videre. Spesielt ved småkjøring og i lave hastigheter vil et mildhybridsystem være effektivt. Man kan med dette systemet også plassere en større turbo i forbrenningsmotoren og få økt effekt også av denne.

Nye Ford Kuga - Her kan du velge mellom alle hybridteknologiene

Så, som man ser er det flere teknologier å velge mellom og på flere modeller er også flere av disse alternativene tilgjengelige. 

Vi hjelper deg gjerne om du har spørsmål om hvilken bil og hvilken teknologi som passer best til ditt bruk :)