TUCSON Plug-in Hybrid kommer med sportslige 265 hestekrefter, ekte firehjulsdrift som standard og en elektrisk rekkevidde på inntil 62 kilometer. Denne ladbare hybriden er den ultimate famile-SUVen, perfekt for våre norske forhold.
Bilen har mange nye, innovative løsninger, med blant annet oppgradert SmartSense sikkerhetssystem, unikt design og avansert teknologi som fjernstyrt parkering.
Helt nye Tucson er avansert og eksperimentell. Den er ikke bare en evolusjon, men en designrevolusjon
Ny parametriske skjulte lykter. En verdensnyhet som gir helt nye Tucson en unik fremtoning
Den beste sikkerhetspakken i klassen, og familieorienterte nyttefunksjoner som setter nye standarder
Helt nye Tucson byr på den mest elektrifiserte motorporteføljen i det kompakte SUV-segmentet, med alt fra ladbar hybrid til 48V mildhybrid
Bilen har et avansert og eksperimentelt design, og setter en ny standard for teknologi i sitt segment. I tillegg byr den helt nye modellen på klassens bredeste elektrifisering, og er dermed en bekreftelse på Hyundais satsning på miljøvennlig teknologi, samtidig som den beholder sin rene SUV-karakter.
Helt nye Tucson er fjerde generasjon av Hyundais mest solgte SUV. Mer enn syv millioner enheter er solgt siden Tucson først ble introdusert i 2004. Av disse har 1,4 millioner blitt solgt i Europa. Nå ankommer den nye modellen med et revolusjonerende og ambisiøst utseende som følger Hyundais designretning ‘Sensuous Sportiness’.
Tucson en designrevolusjon for Hyundai. Bilen er større og bredere enn forrige modell, og en kraftfull fremtoning kombinerer skarpe vinkler og dynamiske proporsjoner med nyskapende overflater. Det sikrer et progressivt utseende som ikke går på akkord med Tucsons SUV-arv.
Dette er Hyundais første SUV som er meislet ut av selskapets nye designidentitet ‘Sensuous Sportiness’. Denne designretningen karakteriseres av harmonien mellom fire fundamentale elementer: Proporsjoner, arkitektur, styling og teknologi. Formålet
er å gi en iboende skjønnhet til Hyundais kjøretøyer, for å skape en emosjonell verdi og et utseende som skiller seg fra alt annet.
Med maksimal komfort og sømløs teknologi
Interiøret i Tucson kalles INTERSPACE. Å sette seg inn i bilen er som å gå inn i et pent organisert rom, der hverdagens tjas og mas forsvinner. På innsiden flyter plass, teknologi og informasjon sammen i en fullstendig harmoni. Formene i interiøret appellerer til sansene, og er inspirert av fossefall. To sølvfargede linjer strømmer på tvers av bilens bredde, fra midtkonsollen til bakdørene, og harmoniserer med lagvise overflatematerialer av høy kvalitet og i nøytrale farger.
Tucson har en sømløs integrasjon av segmentledende teknologi, og gir kundene en avansert digital opplevelse som kan tilpasses hver enkelt bruker. Bilens nye tilkoblede infotainmentsystem på 10,25’’ fyller sentrum av dashbordet, og glir over i en betjeningsplate med touchknapper.
Dette er Hyundais første modell med full touchkonsoll. Gjennom hele interiøret byr bilen på myke overflater av høy kvalitet, og opplevelsen av interiøret heves til et nytt nivå. Bilen har også fått helt nye indirekte luftventiler, som strekker
seg hele veien fra dørene til midtkonsollen, for å gi en komplett følelse av komfort.
Helt nye Tucson er utstyrt med et bredt utvalg av toppmoderne og menneskeorienterte teknologifunksjoner, som til sammen gir en avansert digital opplevelse.
Bilen har en fulldigital ‘dual cockpit’ bestående av det åpne instrumentdisplayet på 10,25’’ og en tilkoblet infotainment på 10,25’’. Disse kan tilpasses individuelt, og tilbyr et grensesnitt som er optimalisert for en intuitiv og høyteknologisk
brukeropplevelse.
Hyundai tilbyr siste versjon av Bluelink med infotainmentsystemet på 10,25’’ i nye Tucson. Den oppgraderte versjonen av Bluelink byr på en rekke nye fordeler og tjenester, inkludert tilkoblet og smart ruteveiledning, navigasjon helt frem etter
at bilen er parkert og en ny brukerprofil-funksjonalitet. Som på andre biler med Bluelink, kan en enkelt finne bilen, låse eller låse opp, se bilens status og sjekke ladestatus med Bluelink-appen på en smarttelefon.
Med den nye brukerprofilløsningen kan man enkelt skreddersy sine egne preferanser for infotainmentsystemet. En kan opprette to hovedprofiler og en gjesteprofil, og hver profil lagrer brukerens infotainmentpreferanser, slik som språk, Bluetooth-innstilling,
navigasjonspreferanser og innstillinger for stemmegjenkjenning, så vel som favorittradiokanaler.
Helt nye Tucson har en rekke nye nyttefunksjoner, og bilen byr på mer komfort enn noen gang.
For første gang i et kjøretøy fra Hyundai, har man i Tucson skjult multi-klimateknologi, som består av en kombinasjon av direkte og indirekte blåsende luftdyser. Det sørger for en mer behagelig luftstrøm fra klimaanlegget, enten man ønsker varme eller kjøling.
Når dette systemet er aktivert, blir luften fordelt mellom de tradisjonelle luftdysene og en rekke små kanaler i dashbordet. Total mengde luft som blåses inn i kupeen er lik, men spredningen av luften gjør at man får mindre luft direkte på seg. Det sørger for en mer behagelig opplevelse, og systemet kan aktiveres og deaktiveres etter ønske.
Økt plass i hele bilen
Med dynamiske proporsjoner og bygget på en helt ny plattform, gir et bredt og åpent interiør med plass som sikrer topp komfort for alle om bord. Bilen er 20mm lenger enn forgjengeren, 15mm bredere, og har 10mm lengre akselavstand. Helt
nye Tucson er dermed romsligere enn noen gang, og for baksetepassasjerene betyr det 26mm ekstra benplass. Bagasjerommet har vokst med inntil 107 liter, avhengig av utstyrsnivå og drivlinje.
Lengde: 4.500 (+20)
Bredde: 1.865 (+15)
Høyde: 1.650 (+5)
Akselavstand: 2.680 (+10)
Bakkeklaring: 170
Overheng foran: 895
Overheng bak: 925
Benplass, baksete: 996 (+26)
Bagasjerom (i liter)
Volum som femseter (bensin/diesel/bensin 48V/diesel 48V/hybrid):
Maksimalt volum, med nedfelte seter (bensin/diesel/bensin 48V/diesel 48V/hybrid):
Tall for den ladbare hybriden er ikke klare enda, men er forventet å plassere seg på nivå med 48V-versjonene.
Helt nye Tucson har klassens mest avanserte kjøreassistentsystemer, og en omfattende aktiv sikkerhetspakke med en rekke innovative egenskaper.
Bilen er utstyrt med et forbedret kollisjonsputesystem med syv kollisjonsputer. Unikt for segmentet er senterkollisjonspute, som hindrer at sjåføren og passasjeren i forsetet treffer hverandre ved kollisjon. Dette minimerer faren for alvorlige skader. Dersom kollisjonsputene utløses av en kollisjon forfra eller fra siden, vil bilens nye multikollisjonsbrems automatisk aktivere nødbremsing for å redusere risikoen for nye kollisjoner etter den første.
Bilen er også utstyrt med frontkollisjonssystem (FCA) som varsler dersom en kollisjon er nært forestående, og griper inn dersom sjåføren ikke handler i tide. Systemet gjenkjenner syklister, biler og fotgjengere foran bilen. Med ‘Junction Turning’ utvider TUCSON sikkerheten ved FCA-systemet til å også gjelde kollisjoner i kryss. Systemet oppdager biler i motsatt kjøreretning som skal til å krysse mot venstre, og aktiverer bremsene dersom en kollisjon er nært forestående.
Helt nye Tucsons filholder (LFA) holder bilen sentrert i kjørefeltet. Ved hjelp av et kamera ser bilen veimerkingen, og korrigerer automatisk styringen for å hjelpe sjåføren med å holde bilen midt i kjørefeltet. Systemet arbeider sammen med filassistenten (LKA), som hindrer utilsiktet filskifte. LKA oppdager nå også veiskuldre, i tillegg til veimerkingen.
I tillegg til den omfattende sikkerhetspakken har Tucson i likhet med alle Hyundai-modeller fem års garanti uten kilometerbegrensning.
Firehjulsdrift og terrengvelger gjør helt nye Tucson til en ekte SUV
En ekte SUV med fullverdige 4x4-kapasiteter. Takket være bilens nye terrengvelger byr den også på enda mer dynamikk og moro. Terrengvelgeren utnytter Hyundais egenutviklede firhjulsdriftteknologi HTRAC til det fulle, og sørger for smidige kjøreegenskaper og bedre momentstyring når forholdene er vanskelige.
Velg mellom fire kjøremoduser, samt tre terrengmoduser; gjørme, sand og snø. Disse modusene optimaliserer ytelsene og HTRAC-innstillingene slik at kjøreopplevelsen blir best mulig på ulike underlag.
Komfortabel eller sportslig med elektronisk styrte dempere
Bilen er utviklet og testet i Europa, med omfattende holdbarhetstester og dynamiske øvelser på verdens mest krevende racingbane, Nürburgrings Nordschleife. I tillegg til omfattende testing på europeiske veier, fra de kaldeste områdene i Nord-Sverige, til ekstrem hete sør i Spania. Samt gjennomgått tøffe tilhengertester i Alpene, og summen er at helt nye Tucson er bygget for å leve opp til de tøffe kravene fra europeiske kunder.
Helt nye Tucson tilbys med to forskjellige dempersystemer, og byr dermed på både adaptive og konvensjonelle dempere.
Hyundai har oppnådd allsidig kjøreopplevelse takket være fleksibiliteten av de elektronisk kontrollerte dempernes (ECS) adaptive teknologi. For hverdagslig kjøring i eco- eller normalmodus er de adaptive demperne utviklet for maksimal komfort, med en flat og stabil kjøreopplevelse selv på dårlige veier.
ECS-systemet kontrollerer bilens dempere automatisk og kontinuerlig for å maksimere kjørekomforten. Systemet kalkulerer inn fart, veioverflate, svinger, hva som kreves for å stoppe og akselerasjon. Sport-modus sørger ECS for et ekstra nivå av respons og kontroll.
De konvensjonelle demperne utnytter på sin side en ny ventilteknologi som gir mer fleksibilitet i oppsettet. MacPherson-dempere foran og multi-link oppheng bak sørger for et solid komfortnivå og god styreopplevelse.
Bilens videreutviklede styresystem sørger på sin side for skarp styring i sportmodus med høyere presisjon, eksempelvis når man kjører på motorveien. Styrefølelsen er nøye kalibrert for å gi en mest mulig direkte og påkoblet opplevelse.
I Norge blir helt nye Tucson levert som standard med 19’’ lettmetallfelger og Michelindekk. Fokuset under utviklingen av dekkene lå spesielt på aspekter som komfort, støynivå og kjøreopplevelse.
Den bredeste elektrifiseringen i segmentet
Helt nye Hyundai Tucson byr på den bredeste elektrifiseringen i det kompakte SUV-segmentet. I Europa tilbys bilen med mildhybridalternativer både for diesel og bensin, fullverdig hybrid, og, fra tidlig i 2021, ladbar hybrid.
I Norge blir kun ladbar hybrid tilgjengelig, da med firehjulsdrift og sekstrinns konvensjonell automat som standard, matet mot en 1,6 liters turbobensinmotor. Nye Tucson ankommer det norske markedet i første kvartal 2021, og mer informasjon om
den ladbare drivlinjen er ventet nærmere lansering.
Hyundai Motor har også sluppet de første teaserbildene av helt nye Tucson N Line, og skaper dermed en enda mer attraktiv bredde i utvalget av helt nye Tucson-modeller.
Vil du vite mer? Ta kontakt direkte med din lokale forhandler ang. leveringstid/bestilling av prøvekjøring mm. Fyll ut skjemaet under.
Våre dyktige bilkonsulenter står klare til å rådgi deg i ditt neste bilkjøp. Kontakt gjerne våre bilselgere direkte eller kom innom for en hyggelig prat.