Verdens første i serieproduksjon: Tre elektromotorer, med opptil 503 hk (370 kW), og 973 Nm maksimalt dreiemoment. Ny generasjon quattro med elektrisk «torque vectoring». Enestående aerodynamikk takket være intelligent teknologi.
Postboks 566
9485 Harstad
Sulland Harstad AS
943 604 770
fakturamottak1380@moller.no
Nye Audi e-tron S og e-tron S Sportback vil gi en ny dimensjon av dynamikk. I S-modus vil de kunne levere boost-ytelser i åtte sekunder – med hele 503 hk (370 kW), og 973 Nm dreiemoment. Standardsprinten til 100 km tar bare 4,5 sekunder, og
akselerasjonen blir ikke stoppet før ved 210 km/h.
De nye S-modellene har to elektriske motorer på bakakselen, og en på forakselen. Det gjør dem til verdens første serieproduserte biler med tre elektromotorer.
Drivlinjen
er basert på et modulært konstruksjonsprinsipp: En tilpasset versjon av den kraftigste bakre motoren i Audi e-tron er her flyttet foran. Den fremre motoren fra e-tron 55 er flyttet bak – i tospann med en identisk motpart, og med individuelle
tilpasninger.
Høyvoltsbatteriet har en bruttokapasitet på 95 kWh (86 kWh netto), noe som gir estimert rekkevidde på opptil 350 km (WLTP). Endelig rekkevidde og forbrukstall vil bli klare til salgsstart.
I ordinær drift er drivlinjen optimert for effektivitet, og da driver kun de bakre elmotorene. Den fremre er derfor i utgangspunktet uten spenning, men koples inn når mer fremdrift kreves. Innkoplingen skjer i løpet av millisekunder, knapt
merkbart for føreren.
En ytterligere innovasjon er den elektriske «torque vectoring»-effekten de to elektromotorene bak gir. På denne måten tas den klassiske sportsdifferensialen over i en elektrisk tidsalder.
De bakre
elektromotorene sender drivkreftene direkte til hvert sitt hjul. En mekanisk differensial finnes altså ikke. 40 år etter at Audi innførte quattro-teknologien, løftes nå firehjulsdriften til et helt nytt teknikknivå. Resultat: en agil
kjøre- og styrerespons, høyere sikkerhet, men også mulighet for høyere kurvehastigheter.
En annen fordel er veigrepet: Dersom et av bakhjulene for eksempel står på is mens det andre står på bar asfalt, kan dreiemomentet raskt
og presist reguleres mellom de to motorene. Hjulet som har grep vil da få alt tilgjengelig dreiemoment, mens det som ikke har grep nærmest bare vil trille med.
Plasseringen av høyvoltsbatteriet gir god vektfordeling og lavt tyngdepunkt. Den sportslige karakteren understrekes av en progressiv styring, som blir mer direkte før økte styreutslag.
Understellet har en S-spesifikk tuning. Hele
syv innstillinger kan velges i «Audi drive select». Blant innstillijngen som da endres, er høyden til det adaptive sportsunderstellet. Luftfjæringen med adaptiv demping kan variere bakkeklaringen med opptil 76 mm.
De elektriske
S-modellen får 20-tommsfelger som standard, men flere ulike hjul kan leveres – helt opp til 22-tommers størrelse. For å oppå det S-typiske veigrepet i sideretning er dekkbredden økt til 285 mm. Sorte bremsekalippere med rød S, de fremre
med seks stempler, griper om bremseskivene (diameter: 400 mm foran).
Med elektronisk kontroll av bremsetrykket («by wire») reagerer bremsene lynraskt: Bare 150 millisekund etter aktivering kan bremseklossene ha maksimalt trykk
mot bremseskivene.
S-modellene gjenkjennes ved første blikk: Både front- og hekkstøtfanger har markante konturer, med en diffusor som løper i hele bilens bredde. Støtfangerne flankeres av større «Air Curtains», som forbedrer aerodynamikken.
Skjermene
er 23 millimeter bredere på hver side. Sølvfargede detaljer, som leppen på frontstøtfangeren, grillen, dørinnfellingene og diffusoren, setter tonen. Om ønskelig, kan Audi levere eksteriørdetaljer i kontrastfarge.
Begge S-modellen
kan velges med digitale LED-Matrix-lyskastere, en verdensinnovasjon i serieproduksjon. Lyset er delt i små pixler, og kan reguleres svært presist. Det åpner for nye funksjoner som fil- og orienteringslys. I trange passasjer kan for eksempel
lyset vise bilens eksakte plassering, og dermed hjelpe føreren til å holde seg helt i midten.
Med de virtuelle sidespeilene (ekstrautstyr), vil Audi e-tron S-modellene oppnå en spesielt god aerodynamikk. Strømningsoptimerte hjulbreddere gir også et betydelig bidrag til å løse motsetningen mellom sportslig utseende og lav luftmotstand.
Denne innovative teknologien er utviklet av Audi, og nå patentert. Merket med de fire ringene lanserer nå dette for første gang i masseproduksjon.
Resultatet er at Audi e-tron S Sportback får en Cw-verdi på bare 0,26, mens Audi
e-tron S har en dragkoeffisient på 0,28.
Et ytterligere viktig bidrag til den gode aerodynamikken er kontrollen av kjøleluften til bremsene foran. Luftinntakene holdes lukket så ofte som mulig, slik at luften flyter over panseret
nesten helt uten turbulens.
Som alle store Audier, er e-tron S-modellene utstyrt med det digitale, touchbaserte MMI-systemet. Bak skjermene finnes den tredje generasjonen av modulære infotainmentsystem (MIB 3), som kan utføre alle operasjoner med høy prosessorkraft. Det
samarbeider også med en kommunikasjonsmodul – som knytter bilen og smarttelefonen sammen.
De to elektriske S-modellene fra Audi lanseres i Norge mot slutten av sommeren og kommer med følgende standardustyr:
Våre dyktige bilkonsulenter står klare til å rådgi deg i ditt neste bilkjøp. Kontakt gjerne våre bilselgere direkte eller kom innom for en hyggelig prat.