Audi R8 Coupé V10 performance quattro

Ytelse

620 hk (456 kW)

Topphastighet

331 km/t

Akselerasjon

3,1 sek (0-100 km/t)

Motorsport møter serieproduksjon. Audi R8 Coupé V10 performance quattro.

Audi har motorsportgener – og Audi R8 Coupé V10 performance quattro har fått spesielt mange av dem. Gode beviser på dette er blant annet de kraftfulle luftinntakene ved siden av den brede singleframe-grillen i fronten, den skarpe sidelinjen som antyder den midtstilte motoren og den høyt plasserte diffusoren bak. Denne coupeen med 620 hk markerer den nøyaktige overgangen mellom veien og banen.


Performance – enda mer ytelse og kraft

V10-sugemotoren, som er plassert mellom akslene, er hjertet til Audi R8. I performance-varianten har den 50 hestekrefter ekstra – med andre ord totalt 620 hk. Dette forkorter sprinten fra null til hundre fra 3,4 til 3,1 sekunder og øker topphastigheten fra 324 til 331 km/t. Også dreiemomentet har en klar forbedring med 580 Nm ved 6500 o/min. Den fastmonterte spoileren på hekken til Audi R8 Coupé V10 performance quattro er et tydelig symbol på disse imponerende motorytelsene.


Understellet – presist på alle måter

I tillegg til den rene ytelsen handler motorsport også om hvor presist og direkte du kan overføre kreftene til veien. Her spiller understellet en avgjørende rolle. Alle fire hjul styres av doble triangelstag av aluminium, Audi R8 Coupé V10 performance quattro har dessuten hardere fjæring og demping. Dempersystemet Audi magnetic ride (ekstrautstyr) tilpasser støtdemperne til din kjørestil og underlaget. Demperne tilpasses individuelt for hvert hjul i løpet av millisekunder.

Den forbedrede servostyringen reagerer enda mer direkte og sørger for usedvanlig nøyaktige tilbakemeldinger fra veibanen. Dynamisk styring leveres som ekstrautstyr og tilpasser rattvinkelen avhengig av hastigheten slik at bilen kan manøvreres ekstremt smidig. Standardutstyret til Audi R8 Coupé V10 performance quattro omfatter karbonfiberforsterkede keramiske bremser som reduserer bevegelsesenergien. Bremsekalipperne er som standard antrasittgrå, men kan som ekstrautstyr leveres i rødt.

Med motorsport i blodet

Broren til Audi R8, Audi R8 LMS, har hatt suksess på prestisjetunge baner verden over: Den har hittil innkassert fire totalseire i 24-timersløpet på Nürburgring og på Spa, samt en i Dubai. I tillegg til andre sprint- og mesterskapstitler har den også dominert 12-timersløpet på Bathurst tre ganger. Andelen like komponenter viser hvor tett slektskapet er mellom disse sterke atletene: For GT3-versjonen er andelen på 50 prosent. For eksempel er V10-motoren nesten identisk på de to bilene. På sportsbilen Audi R8 LMS GT4 er hele 60 prosent av delene de samme som på standardmodellen.


Design som følger ideallinjen

Designet for å ligge foran. Den nye Audi R8 har med en fremovertrukket kupé, fremhevede hjulhus og en markant diffusor hentet mange designelementer fra motorsporten og Audis motorsportshistorie. Lave horisontale linjer gir fronten mye bredde og sørger for at Audi R8 Coupé V10 performance quattro virker enda flatere og sportsligere. Bilens side domineres av karakteristiske blades, mens hekken danner en solid avslutning med luftuttaksgitter over hele bilens bredde samt ovale enderør i glanset sort. En stor, fastmontert spoiler av karbonfiberforsterket plast (CFRP) utgjør prikken over i-en. Både eksteriørpakken i matt titanfinish og lakkfargen ascariblå er eksklusivt forbeholdt Audi R8 Coupé V10 performance quattro. Standardfelgene på 19 tommer kan som ekstrautstyr byttes ut med nye, freste 20-tommers felger som fås i 5-V-dynamikkdesign og tre ulike overflater.


En fokusert og elegant kupé

Nærheten til motorsporten er tydelig også i kupeen til Audi R8. Alle betjeningselementer er visuelt samlet rett foran deg i en stor bue, ikke ulikt den førerfokuserte designen i en Monoposto. Audi R8 Coupé V10 performance quattro er utstyrt med racing-seter. Som standard leveres setetrekk i skinn/Alcantara, med fargedetaljer i mercatoblå og dekorelementer i høyglanset karbon. Pedaler og fotstøtte i rustfritt stål samt dekor i karbon er også standard. Du kan selvfølgelig kombinere farger og materialer akkurat slik du selv ønsker. Audi exclusive byr på en rekke kombinasjoner som lar deg tilpasse bilens indre til din smak.


Med Audi virtual cockpit har du full oversikt

Kombinasjonen av MMI navigasjon plus og Audi virtual cockpit er en digital løsning som lar deg konsentrere deg fullt ut om veien foran deg. Hele betjeningskonseptet er basert på at du skal kunne styre alle viktige funksjoner uten at du må ta hendene av rattet eller blikket fra veien. Den 12,3 tommer store skjermen til Audi virtual cockpit viser turtelleren i midten. Rundt denne kan det plasseres andre verdier for blant annet dreiemoment, g-krefter, rundetider, motor- og giroljetemperatur samt dekktrykk og -temperatur. Audi R8 Coupé V10 performance quattro har her en ekstra tast du kan bruke for å styre spesialtilpassede performance-programmer direkte.



For priser og levering ta kontakt. Med forbehold om trykkfeil.

Foto: Kampanjebilde - A1914527_medium.jpg Foto: Kampanjebilde - A1914527_medium.jpg Foto: Kampanjebilde - A1914526_medium.jpg Foto: Kampanjebilde - A1914524_medium.jpg Foto: Kampanjebilde - A1914525_medium.jpg

Kontakt oss

Marius Langseth Bakke

Marius Langseth Bakke
Merkeansvarlig Audi

Mobil: 91 77 42 21
E-post: marius.bakke@moller.no
Marius Dreyer

Marius Dreyer
Salgssjef

Mobil: 90 41 29 11
E-post: marius.dreyer@moller.no
Frank Edqvist

Frank Edqvist
Daglig leder

Mobil: 41 66 77 99
E-post: frank.edqvist@moller.no
Foto: Kampanjebilde - A1914526_medium.jpg