Audi e-tron S har tre elektromotorer, hvorav to er plassert bak. Den tredje motoren, som sitter foran, aktiveres lynraskt når det er behov for den, og sørger for ekstra trekkraft enten du kjører på glatt vei eller gjennom raske svinger.
Postboks 6140
9291 Tromsø
Sulland Tromsø AS
860 152 002
fakturamottak1820@moller.no
Nye Audi e-tron S og e-tron S Sportback vil gi en ny dimensjon av dynamikk. I S-modus vil de kunne levere boost-ytelser i åtte sekunder – med hele 503 hk (370 kW), og 973 Nm dreiemoment. Standardsprinten til 100 km tar bare 4,5 sekunder, og akselerasjonen
blir ikke stoppet før ved 210 km/h.
De nye S-modellene har to elektriske motorer på bakakselen, og en på forakselen. Det gjør dem til verdens første serieproduserte biler med tre elektromotorer.
Drivlinjen er basert på et modulært
konstruksjonsprinsipp: En tilpasset versjon av den kraftigste bakre motoren i Audi e-tron er her flyttet foran. Den fremre motoren fra e-tron 55 er flyttet bak – i tospann med en identisk motpart, og med individuelle tilpasninger.
Høyvoltsbatteriet har en bruttokapasitet på 95 kWh (86 kWh netto), noe som gir estimert rekkevidde på opptil 364 km (WLTP). Rekkevidde og forbrukstall vil variere med utstyrspakkene.
Elektrisk «torque vectoring» med to motorer
I ordinær drift er drivlinjen optimert for effektivitet, og da driver kun de bakre elmotorene. Den fremre er derfor i utgangspunktet uten spenning, men koples inn når mer fremdrift kreves. Innkoplingen skjer i løpet av millisekunder, knapt merkbart for føreren.
En ytterligere innovasjon er den elektriske «torque vectoring»-effekten de to elektromotorene bak gir. På denne måten tas den klassiske sportsdifferensialen over i en elektrisk tidsalder.
De bakre elektromotorene sender drivkreftene direkte
til hvert sitt hjul. En mekanisk differensial finnes altså ikke. 40 år etter at Audi innførte quattro-teknologien, løftes nå firehjulsdriften til et helt nytt teknikknivå. Resultat: en agil kjøre- og styrerespons, høyere sikkerhet, men også
mulighet for høyere kurvehastigheter.
En annen fordel er veigrepet: Dersom et av bakhjulene for eksempel står på is mens det andre står på bar asfalt, kan dreiemomentet raskt og presist reguleres mellom de to motorene. Hjulet som har
grep vil da få alt tilgjengelig dreiemoment, mens det som ikke har grep nærmest bare vil trille med.
Plasseringen av høyvoltsbatteriet gir god vektfordeling og lavt tyngdepunkt. Den sportslige karakteren understrekes av en progressiv styring, som blir mer direkte før økte styreutslag.
Understellet har en S-spesifikk tuning. Hele syv innstillinger kan velges i «Audi drive select». Blant innstillijngen som da endres, er høyden til det adaptive sportsunderstellet. Luftfjæringen med adaptiv demping kan variere bakkeklaringen med opptil 76 mm.
De elektriske S-modellen får 20-tommsfelger som standard, men flere ulike hjul kan leveres – helt opp til 22-tommers størrelse. For å oppå det S-typiske veigrepet i sideretning er dekkbredden økt til 285 mm. Sorte bremsekalippere med rød S, de fremre med seks stempler, griper om bremseskivene (diameter: 400 mm foran).
Med elektronisk kontroll av bremsetrykket («by wire») reagerer bremsene lynraskt: Bare 150 millisekund etter aktivering kan bremseklossene ha maksimalt trykk mot bremseskivene.
Med de virtuelle sidespeilene (ekstrautstyr), vil Audi e-tron S-modellene oppnå en spesielt god aerodynamikk. Strømningsoptimerte hjulbreddere gir også et betydelig bidrag til å løse motsetningen mellom sportslig utseende og lav luftmotstand.
Denne innovative teknologien er utviklet av Audi, og nå patentert. Merket med de fire ringene lanserer nå dette for første gang i masseproduksjon.
Resultatet er at Audi e-tron S Sportback får en Cw-verdi på bare 0,26, mens Audi e-tron
S har en dragkoeffisient på 0,28.
Et ytterligere viktig bidrag til den gode aerodynamikken er kontrollen av kjøleluften til bremsene foran. Luftinntakene holdes lukket så ofte som mulig, slik at luften flyter over panseret nesten helt
uten turbulens.
Utvendig design
S-modellene gjenkjennes ved første blikk: Både front- og hekkstøtfanger har markante konturer, med en diffusor som løper i hele bilens bredde. Støtfangerne flankeres av større «Air Curtains», som forbedrer aerodynamikken.
Skjermene er 23
millimeter bredere på hver side. Sølvfargede detaljer, som leppen på frontstøtfangeren, grillen, dørinnfellingene og diffusoren, setter tonen. Om ønskelig, kan Audi levere eksteriørdetaljer i kontrastfarge.
Begge S-modellen kan velges
med digitale LED-Matrix-lyskastere, en verdensinnovasjon i serieproduksjon. Lyset er delt i små pixler, og kan reguleres svært presist. Det åpner for nye funksjoner som fil- og orienteringslys. I trange passasjer kan for eksempel lyset vise
bilens eksakte plassering, og dermed hjelpe føreren til å holde seg helt i midten.
Betjening, infotainment og assistentsystemer
Som alle store Audier, er e-tron S-modellene utstyrt med det digitale, touchbaserte MMI-systemet. Bak skjermene finnes den tredje generasjonen av modulære infotainmentsystem (MIB 3), som kan utføre alle operasjoner med høy prosessorkraft. Det
samarbeider også med en kommunikasjonsmodul – som knytter bilen og smarttelefonen sammen.
De to elektriske S-modellene fra Audi kommer med følgende standardutstyr:
Våre dyktige bilkonsulenter står klare til å rådgi deg i ditt neste bilkjøp. Kontakt gjerne våre bilselgere direkte eller kom innom for en hyggelig prat.