Våre forhandlere
Våre bilmerker
Kontakt oss
Besøksadresse:Telefon: 62 51 97 30
E-post: post@sulland.no
Våre forhandlere
Våre bilmerker
Kontakt oss
Besøksadresse:Telefon: 62 51 97 30
E-post: post@sulland.no
BMW Group tar neste steg i utviklingen av hydrogenbiler og planlegger serieproduksjon av brenselcellesystemer fra 2028. Teknologien blir et viktig supplement i selskapets drivlinjeportefølje og en del av den teknologinøytrale strategien. Prototyper av tredje generasjon systemer utvikles nå ved konsernets kompetansesentre i München og Steyr.
Tredje generasjon brenselcellesystem
Etter at første generasjon ble levert av Toyota i 2014 og andre generasjon debuterte i pilotflåten av BMW iX5 Hydrogen, utvikler BMW og Toyota nå neste generasjon i fellesskap. Denne teknologien gir synergier for både person- og nyttekjøretøy, og gjør det mulig å skape merkevarespesifikke løsninger.
De viktigste forbedringene er:
Teknologisk ekspertise i München
Prototyper av de nye brenselcellesystemene bygges ved BMW Groups kompetansesenter for hydrogen i München. Her skjer den elektrokjemiske reaksjonen der hydrogen fra tankene møter oksygen fra luften og produserer strøm til elmotoren. Brenselcellesystemet inkluderer også kjølesystem, hydrogen- og luftsystemer, alt utviklet for optimal ytelse og sikkerhet.
Prototypproduksjonen legger særlig vekt på utvikling og validering av monterings- og testprosesser, med fokus på industrialisering, kvalitetssikring og skalerbarhet. Samtidig brukes systemene til å utvikle driftsstrategier og verifisere teknologien på både system- og kjøretøynivå.
Serieproduksjon i Steyr
BMW Group planlegger oppstart av serieproduksjon av brenselcellesystemene i 2028 ved BMW Group Plant Steyr i Østerrike. Fabrikken bygger videre på flere tiår med erfaring fra utvikling og produksjon av alle drivlinjetyper i BMWs modellprogram. Forberedelser er allerede i gang med nye testrigger, produksjonsutstyr og tilpasninger av eksisterende bygg.
Komponentproduksjon i Landshut
BMW Group Plant Landshut får ansvar for nøkkelkomponenter til hydrogenbilene. Mot slutten av mai 2026 starter byggingen av produksjonsutstyr for serieproduksjon av den hydrogenspesifikke BMW Energy Master. Denne enheten styrer strømforsyningen fra 400–800V og fungerer som grensesnitt mot høyspenningsbatteriet.
De første prototypene av Energy Master skal produseres i midten av 2026 ved BMW Group Plant Dingolfing, mens Landshut-fabrikken også vil produsere viktige komponenter som hus og trykkplater – akkurat som for pilotflåten av BMW iX5 Hydrogen.