Hjem > Artikler > Nyheter > Helt nye BMW M3 Touring: Kjøreglede til hverdag og fest
Nyheter

Helt nye BMW M3 Touring: Kjøreglede til hverdag og fest

BMW M, navnebæreren til de sportsligste modellene fra BMWs øverste hylle, kan i år se tilbake på 50 historiske år. Et av høydepunktene i jubileumsåret er lansering av helt nye BMW M3 Touring; den første i sitt slag – med racing i forsetet og allsidighet i bagasjerommet.

Helt siden premieren til første generasjon i 1986, har BMW M3 hatt en spesiell plass i hjertet til de fleste bilentusiaster. Hver generasjon har blitt en målestokk for ren kjøreglede, men aldri blitt lansert som stasjonsvogn – før nå.

For mer enn 20 år siden jobbet BMW M-ingeniørene på bakrommet med et konsept for en BMW M3 Touring, basert på tredje generasjon BMW M3 Sedan. Denne prototypen ble faktisk holdt hemmelig helt frem til 2016. Da begynte ryktene å svirre om at noe nytt var på gang. I år blir BMW M3/M4-familien komplett, når sedanen, coupéen og cabrioleten får selskap av rosinen i bratwursten; stasjonsvognen BMW M3 Touring.

Helt nye BMW M3 Touring kombinerer de sportslige egenskapene til BMW M3 Sedan med de praktiske egenskapene en stasjonsvogn har, uten at det går på bekostning av den arketypiske kjøregleden man finner i en BMW M-bil. Fellestrekkene med sedanen er naturlig nok mange, men taklinjen og hekken skiller seg selvsagt ut. Proporsjonene skiller den tydelig fra 3-seriens andre stasjonsvognmodeller. Sett opp mot hverandre er eksempelvis er helt nye BMW M3 Touring 85 mm lengre og 76 mm bredere, noe om spesielt kommer til syne over de bakre hjulbuene. For øvrig er standard felgdimensjon 19 tommer foran og 20 tommer bak.

Uavhengig av bilens eksteriørfarge, vil taket være i sort høyglans som standard. Om ønskelig kan bilen leveres med taket lakkert i eksteriørfargen. Detaljer i sort høyglans går også igjen i grillen, rundt vinduene og andre steder på karosseriet. Ønsker man å sette ytterligere preg på designet, finner man også en egen eksteriørpakke med en rekke karbonelementer på menyen.

Kjøreglede i flere dimensjoner
Under panseret i helt nye BMW M3 Touring finner man den samme, turtallsvillige tre-liters rekkesekseren som man finner i BMW M3/M4 Competition, hvor nåla ikke når det røde feltet i turtelleren før 7200 omdreininger. Motoren leverer 510 hestekrefter, med et maksimalt dreiemoment på 650 Nm. En åtte-trinns M Steptronic-automatgirkasse, som tilbyr tre girskifteprogrammer, sørger for sømløse og lynraske girskift.

Kreftene finner veien til asfalten gjennom en M xDrive firehjulsdrift, koblet sammen med en aktiv differensial på bakakselen. I tillegg til den tradisjonelle firehjulsdriften, kan man dermed og velge en mer dynamisk innstilling som flytter flere av kreftene til bakhjulene – eller velge ren bakhjulsdrift for den arketypiske BMW M-følelsen.

Helt nye BMW M3 Touring gjør unna sprinten fra 0-100 km/t gjøres på 3,6 sekunder. Der forholdene tillater det, gjøres 0 – 200 km/t unna på 12,9 sekunder. Toppfarten er begrenset til 250 km/t som standard, men øker til 280 km/t hvis man velger M Driver’s package. Da får man også med en kupong for kjøretrening med BMW Driving Experience.

BMW M har brukt det som nå er 50 års erfaring innen motorsport for å komponere en perfekt balansert totalpakke for fjerde karosserivarianten av BMW M3/M4. Egenskapene til motoren og drivverket er kombinert med et karosseri med optimert stivhet og aerodynamikk, med et chassis som er konfigurert og innstilt spesielt for helt nye BMW M3 Touring.

Racing i forsetet – allsidighet i bagasjerommet
Bak rattet i helt nye BMW M3 Touring, er det racingfølelse som gjelder. Den blir den første M-modellen som leveres med BMW Curved Display, den digitale instrumenteringen og operativsystemet man kjenner fra blant annet BMW i4 og BMW iX. Informasjonsdisplayet bak rattet presenterer all relevant kjøreinformasjon med ny grafikk og i særegen M-stil. M-spesifikke «widgets» med informasjon om bilens oppsett og annet kan vises på kontrolldisplayets startskjerm.

Det M-spesifikke kontroll- og operasjonssystemet inkluderer Setup-knappen, som gir direkte tilgang til innstillingsalternativene for motor, chassis, styring, bremsesystem og M xDrive firehjulsdriften. Egne definerte oppsett kan lagres og hentes frem ved hjelp av M-knappene på rattet.

Elektrisk justerbare M Sportsseter i skinn med minnefunksjon er standard. Om ønskelig, leveres bilen også med de særegne M Carbon bøttesetene, hvor sjåføren og passasjeren foran tilbys en helt spesiell blanding av motorsportfølelse, lettvektsdesign og langdistansekomfort.

I baksetet, som har tre seter i full størrelse, kan ryggen deles og felles ned i 40:20:40-format. Med nedfelt rygg utvides lastekapasitet fra 500 liter til maksimalt 1.510 liter. Anti-skli skinner som reiser seg automatisk fra bagasjeromsgulvet kan bestilles som ekstrautstyr. Disse forhindrer at bagasjen glir rundt under kjøring.

Åpner for bestilling i september
Helt nye BMW M3 Touring får sin publikumspremiere på tradisjonsrike «Goodwood Festival of Speed» i England i juni 2022.

Vi åpner for bestilling i september og produksjon vil starte i november. Prisen er ikke klar, men det kan forventes at differansen fra BMW M3 Sedan (Competition M xDrive) blir på samme nivå som mellom andre sedan og stasjonsvognmodeller i 3-serien.