Meny Lukk
Velg din nærmeste by
Hjem > Artikler > Nyheter > Hyundai IONIQ 6 med 614 kilometer per lading
Nyheter

Hyundai IONIQ 6 med 614 kilometer per lading

Med en WLTP-rekkevidde på inntil 614 kilometer er Hyundais helt nye IONIQ 6 en av de mest energieffektive elbilene på markedet. Hyundais avanserte elbilplattform E-GMP og ekstremt lav luftmotstandskoeffisient på bare 0,21 Cd bidrar til at IONIQ 6 har svært lang rekkevidde og solide ytelser.

Med Hyundais kontinuerlige engasjement i å utvikle avansert batteri- og elbilteknologi, vil kunder som kjøper en IONIQ 6 få en toppmoderne elbil med banebrytende ytelser. I henhold til den strenge europeiske testprosedyren WLTP har IONIQ 6 med Long Range-batteripakken og bakhjulsdrift et forbruk på bare 14,3 kWt/100 kilometer. Det gir en rekkevidde på hele 614 kilometer. Selv med firehjulstrekk leverer bilen et forbruk på bare 15,1 kWt/100 km og en elektrisk rekkevidde på inntil 583 kilometer. Med Standard Range-batteripakke og bakhjulsdrift er forbruket bare 13,9 kWt/100 km (WLTP).

Det lave forbruket betyr at IONIQ 6 blir en av markedets mest effektive elbiler når den kommer i salg i utvalgte europeiske markeder senere i høst. Som en ledende elbilnasjon er naturligvis Norge et av disse markedene.

- Helt siden vi startet utviklingen av IONIQ 6 har vi hatt som mål å gjøre den til en leder på helelektrisk rekkevidde, sier Jae Ho Huh, som leder Sub-Mid Project Management Center i Hyundai Motor Company.

- For å bli en leder på elektriske biler globalt, er vi svært fokusert på å tilby best mulige elbilytelser og brukeropplevelser.

En arkitektur for alle livsstiler

At IONIQ 6 har så imponerende høy effektivitet og lang rekkevidde skyldes i stor grad Hyundai Motor Groups avanserte dedikerte elbilplattform E-GMP (Electric-Global Modular Platform), og et svært aerodynamisk design med veldig lav luftmotstand. Designet er kjent som Electrified Streamliner. E-GMP sørger for optimalisert elektrisk ytelse, og byr dessuten på avansert 800V-teknologi for ultrarask lynlading. Det betyr at bilen kan lades fra 10-80 prosent på bare 18 minutter, eller at den kan få inntil 351 nye kilometer med rekkevidde på bare 15 minutter lading. I tillegg til å dra nytte av 800V-teknologi kan bilen helt sømløst også benytte 400V-lading.

IONIQ 6 drar også nytte av E-GMP i sin klasseledende akselavstand på hele 2 950 mm. Det betyr svært god benplass foran og bak, og et meget romslig interiør. Med E-GMP kan IONIQ 6 også fungere som et hjemmekontor, eller til og med som en gigantisk mobil powerbank takket være avansert V2L-tenologi (Vehicle-to-Load). Med V2L kan IONIQ 6 gi strøm til alle vanlige elektriske apparater som fungerer på en 16A-kurs, og kan til og med gi strøm til en hytte.

Slik fikk IONIQ 6 den laveste luftmotstanden i Hyundais portefølje

Hyundai har maksimert og optimalisert rekkevidden i IONIQ 6 gjennom omfattende arbeid med aerodynamisk design og ingeniørbragder. Bilens luftmotstandskoeffisient på 0,21 Cd er den laveste i Hyundais portefølje, og blant de laveste i bilindustrien.

Bilens aerodynamiske silhuett og en rekke smarte designelementer ligger bak. Blant annet har IONIQ 6 active air flaps, wheel air curtains, wheel gap reducers og en integrert hekkspoiler. Særlig nyskapende er wheel gap reducers, som enkelt forklart minimerer luftmotstanden i forkant av hjulbuen og sørger for en jevn luftstrøm forbi dekket. I tillegg til å gi økt aerodynamikk, bidrar disse til økt kjørekomfort.

- Vi har jobbet hardt for å skape en av de mest effektive elbilene på markedet, sier Byung Hoon Min, som leder Total Vehicle Performance Development Center i Hyundai Motor Company.

- Det store fokuset vi har hatt på å forbedre aerodynamikken har gjort at vi har oppnådd en av de lengste helelektriske rekkeviddene i verden, og dét fjerner rekkeviddeangst og får flere til å velge elbil.