ID.4 GTX har firehjulstrekk og to motorer, sportslig ytelse med inntil 299 hk og 0-100 km/t på 6,2 sekunder. Den har lang rekkevidde på inntil 475 km og maksimal ladeeffekt på inntil 125 kW gir korte ladestopp. ID.4 GTX er romslig for en hel familie, har bagasjeromsvolum på 543 liter og kan trekke tilhenger på inntil 1200 kg.
Industrivegen 11
9325 Bardufoss
Sulland Tromsø AS avd Andslimoen
860 152 002
fakturamottak1820@moller.no
Nye ID.4 GTX med firehjulstrekk og to motorer driver hver sin aksel gjennom en 1-trinns girkasse. I motsetning til tradisjonelle system for firehjulsdrift, er det ingen mekanisk forbindelse mellom for- og bakaksel – og dermed heller ingen transmisjonstunell inne i bilen. Firehjulstrekket er basert på et intelligent kontrollsystem. Det kalkulerer kraftbalansen mellom de to elektromotorene basert på effektivitet, dynamikk og kjørestabilitet. I de fleste kjøresituasjoner vil bare den bakre motoren være aktiv. Foran er det montert en asynkronmotor (ASM) som aktiveres på noen få millisekunder når en sportslig kjørestil eller glatt underlag krever det.
De to elektromotorene er kompakte og lette. Ved bakakselen er det en synkronmotor med permanente magneter (PSM), med en ytelse på 150 kW (204 hk). Denne motortypen har en spesielt høy effektivitet. Foran er det montert en asynkronmotor (ASM). Samlet yter disse motorene inntil 299 hk og sørger for at flaggskipmodellen av ID.4 akselererer fra 0 – 60 km/t på bare 3,2 sekunder, og den når 100 km/h etter 6,2 sek. Toppfarten er elektronisk begrenset til 180 km/h.
ID.4 GTX har det største batteriet i ID.-familien, med 77 kWh netto kapasitet. Det gir en rekkevidde på inntil 496 km rekkevidde. Ved hjemmelading eller ved offentlige AC-ladepunkter, kan GTX lades med en effekt på inntil 11 kW. Ved lynladestasjoner, slik som IONITY og BKK, er maksimal ladeeffekt inntil 125 kW. Det gjør det mulig å øke rekkevidden med 300 km på rundt 30 minutter under optimale forhold.
Den 4,58-meter lange ID.4 GTX har en kraftfull fremtoning og en effektiv aerodynamikk. Dette er en kombinasjon av den grunnleggende karosseriformen, kombinert med detaljløsninger som elektriske radiatorskjold foran, innfelte dørhåndtak – og de skulpturerte baklysene.
LED Matrix-frontlyktene (standard) gir både svært effektiv belysning av veibanen, og en særegen lyssignatur. Hver modul består av 18 LED-dioder, som kan dimmes individuelt. Når lysene er slått på, bidrar også LED-stripen mellom frontlyktene til særpreget. Bak gir «3D LED»-lyktene med 9 fiberoptiske elementer bremselys i X-form og dynamiske blinklys. En rød LED-stripe binder sammen baklyktene. Dynamiske animasjoner ønsker føreren velkommen og farvel.
Karosseriet til ID.4 GTX har flere unike detaljer. Takrails og bakspoiler er i sort, mens takrammen er i høyglans antrasitt. Grillen foran er i sort høyglans. Den bakre støtfangeren har et nytt, slående design, med diffusor i «Galvano Gray». ID.4 GTX kan blant annet leveres i den nye rødfargen «Kings Red metallic».
Batteriplasseringen under gulvet sikrer ID.4 GTX et lavt tyngdepunkt og en jevn vektfordeling. Toppmodellen har Ystad 20" lettmetallfelger som standard, og kan leveres med 21-tommers «Narvik»-felger om ønskelig. Bakkeklaring er på 17 cm uten sportsunderstell/adaptivt understell og 15,5 cm med sportsunderstell. I tillegg til kjøreprofilene kjent fra ID.4, vil GTX også ha en egen «Traction»-profil.
ID.4 GTX vil ha et svært omfattende sikkerhetsutstyr som standard og kan kompletteres med flere utstyrs- og førerassistentpakker. Her finnes blant annet et panoramaglasstak og det nyskapende head-up displayet med «augmentet reality»-funksjonalitet for å nevne noe.
Å regenerere bremseenergi er en vesentlig del av effektiv kjøring. Føreren velger selv om ID.4 GTX skal rulle fritt eller regenerere når gasspedalen slippes. Eco-assistenten kan også styre dette når bilen nærmer seg områder med nedsatt hastighet. Til dette benytter systemet data både fra navigasjonskartet og aktuell topografi.
Vi tar forbehold om eventuelle feil, endringer og avvik.
Strømforbruk blandet kjøring fra 18,6 kWt/100 km. CO2-utslipp: 0 g/km. Verdiene vil endres etter valgt utstyr. Avbildet modell kan avvike.
1 Maksimal effekt kan oppnås maksimalt i 30 sekunder. Effekten som er tilgjengelig i individuelle kjøresituasjoner, avhenger av variable faktorer som omgivelsestemperatur, lading/temperatur/status eller fysisk aldring av høyvoltsbatteriet. For at maksimal effekt skal være tilgjengelig må høyvoltsbatteriet ha en batteritemperatur mellom 23 og 50 ° C og et batterinivå > 88%. Eventuelle avvik fra parameterne spesifisert ovenfor kan føre til redusert effekt og til og med at maksimal effekt ikke er tilgjengelig. Til en viss grad kan batteritemperaturen indirekte påvirkes via klimastyring, ladenivået og andre parametere som kan stilles inn i kjøretøyet. Effekten som er tilgjengelig for øyeblikket, vises på effektmåleren. For å opprettholde høyvoltsbatteriets tilgjengelige kapasitet så langt det er mulig, anbefales det å sette et lademål på 80% for batteriet for daglig bruk (kan justeres til 100% f.eks. før langereiser).
2 Faktisk rekkevidde avhenger av kjørestil, hastighet, bruk av komfort- og tilleggsforbrukere, utetemperatur, antall passasjerer, bagasje, felgstørrelse, tilhengervekt og topografi. Den laveste verdien omfatter også kjøring med moderat hastighet på motorvei og kjøring ved lave utetemperaturer om vinteren.
Våre dyktige bilkonsulenter står klare til å rådgi deg i ditt neste bilkjøp. Kontakt gjerne våre bilselgere direkte eller kom innom for en hyggelig prat.