Rekkeviddetest sommeren 2021

NAF/Motor har testet rekkevidden på 21 elbiler. Hvor langt går de egentlig opp mot det som er oppgitt?


To ganger i året gjennomfører NAF/Motor en rekkeviddetest av de mest populære elbilene på markedet. En gang om sommeren, og en gang om vinteren. Dette for å vise i hvilken grad faktorene som kulde, snø og kjørestil har for innvirkning på forbruket og dermed rekkevidden. 2. juni 2021 var det duket for årets sommertest av hele 21 elbiler! 11 av disse bilene er av merker vi tilbyr i Sulland: Mazda MX-30, Volkswagen ID.3 1st MAX, BMW iX3, Hyundai IONIQ 5, Audi e-Tron GT quattro, Hyundai KONA, Volkswagen ID.4 1st Max, Skoda Enyaq High+Suite, Volkswagen ID.3 Pro S og Ford Mustang Mach-E Long Range RWD og AWD.

Hvordan oppgis rekkevidde fra bilprodusentene i Europa?
Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure (WLTP) er en internasjonal prosedyre for å teste kjøretøyer som personbiler og lette lastebiler ment for laboratorier. Den trådte i kraft i 2017 og erstattet da New European Driving Cycle (NEDC). WLTP har vist seg å være en mer realistisk målemetode enn den utgående målemetoden NEDC.  Går noen av bilene i testen lengre i praksis enn det som er oppgitt etter WLTP? Dette er altså ingen vitenskapelig test i et laboratorier, men en praktisk test av mange ulike elbiler under samme forhold, som forhåpentligvis kan hjelpe forbrukerne til å se hva de kan forvente av rekkevidde i praksis, denne gangen på sommeren. 

Slik testes bilene:
Bilene i testen er et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygdsfjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen. Bilene kjøres på fartsgrensen til de er tomme for strøm. 

Bilene kjøres helt tom for strøm. Her er nye IONIQ 5 som stoppet ca 10 meter fra ladestasjonen etter å ha kjørt 502 km.

Resultatene:
Ser vi på resultatene over hvem som oppnådde lengst rekkevidde på turen ble det Tesla Model 3 LR foran Ford Mustang Mach-E RWD og Volkswagen ID.3 Pro S. Flere detaljer følger lenger ned.


Her er en oversikt over oppnådd rekkevidde i synkende rekkefølge.


Holder de det de lover?
Under ser vi en oversikt over hvordan testbilene gjorde det opp mot oppgitt rekkevidde (WLTP) i prosent. Vi ser at BMW iX3 skiller seg klart ut med hele 23,6% høyere oppnådd rekkevidde enn oppgitt rekkevidde (WLTP). Det tilsvarer en økning på over 100 km lengre enn oppgitt rekkevidde. Imponerende tall! Dette er også samme modell som hadde minst avvik på vintertesten til NAF/Motor vinteren 2021, hvor iX3 da gikk 432 km, og hadde et avvik på kun 4% mot WLTP. DIfferansen mellom sommerresultatet og vinterresultatet på denne modellen er dermed 124 km.

Vi kan legge til at vi 18 av de 21 bilene i sommertesten gikk lengre enn oppgitt rekkevidde. De tre bilene som ikke holdt det de lovet var Polestar 2, Xpeng G3 og Citroën ë-C4. 

Avvik over 0% betyr at bilen gikk lengre enn oppgitt rekkevidde etter WLTP. Avvik med minusfortegn for de tre bilene helt til høyre gikk kortere enn oppgitt.

Forbruk:
Forbruk på elbiler oppgis vanligvis i kilowattimer per 100 kilometer (kWt/100 km).
I denne testen ser vi at Hyundai KONA er den mest effektive, med et imponerende lavt forbruk på kun 12,1 kWh/100km. Hyundais elbiler er kjent for å være gjerrige på strømmen, og har gjort det meget godt i flere tidligere tester, både sommer og vinter. Nye IONIQ 5, som er en vesentlig større bil med firehjulstrekk også leverer godt på forbrukstallene, med et resultat på kun 14,4 kWh/100km.

Les alle testresultatene her

Oppsummering:
Vi håper denne testen kan være med å gi deg som forbruker et godt bilde på hvordan rekkevidde du kan forvente i praksis på de ulike bilmodellene, sommerstid, med dette kjøremønsteret. Det er hyggelig å se at alle våre merker og modellene vi tilbyr holder det de lover og vel så det. Mazda MX-30 stoppet først av bilene i testen, men gikk likevel 20 km lengre enn oppgitt WLTP-tall, altså et positivt avvik på ca 10%. Dette er en bil som riktignok koster under 250 000 kr, mens den konkurrerer her mot biler i helt andre segment og prisklasser. For noen vil dette kunne være en perfekt elbil som dekker dine behov.

Har du behov for lengre rekkevidde kan både Volkswagen sine elbiler, med ID.3 og ID.4 være gode alternativer. Hyundai KONA og IONIQ 5 leverer gode tall og kan være gode valg om du ønsker lang rekkevidde til en fornuftig pris. Også ŠKODA ENYAQ leverer godt i testen, og viser at man fint kan kjøre over 500 km på en ladning med denne sommerstid. Det er bra for en stor familie-SUV i den klassen. Ønsker du lang rekkevidde, sportslig design og en romslig familie-SUV er ikke Ford Mustang Mach-E noe dumt alternativ. Hele 617,9 km oppnådde versjonen med bakhjulstrekk, som koster fra kun 474 900 kr! Det er mye bil for pengene. Har du behov for firehjulstrekk koster denne fra 492 000 kr og fra 554 000 kr for testbilen Mustang Mach-E Long Range AWD.

I premium-segmentet har Audi fra før både e-tron 50/55 og som Sportback-versjon. Audi e-tron ble Norges mest solgte bil i 2020. I denne testen var nykommeren Audi e-tron  GT quattro med - og leverte det den lover og vel så det med hele 528 km oppnådd, som er 6 mil lengre enn oppgitt rekkevidde etter WLTP. Om kort tid kommer også Audi Q4 e-tron.  

BMW har vi som nevnt gjort det meget godt her med sin iX3 - som ble testvinneren på området positivt avvik over WLTP-tall og en hyggelig rekkevidde på 556,2 km oppnådd. Om kort tid kommer det flere elbilnyheter fra BMW: nye BMW i4 og ikke minst flaggskipet BMW iX.

Lurer du på hvordan det gikk i forrige vintertest (vinteren 2021)?

SE RESULTATENE FRA VINTERTESTEN 2021 HER  

Vurderer du elbil som din neste bil?
Vi i Sulland tilbyr et bred utvalg av elbiler, og hjelper deg mer enn gjerne med å finne bilen som passer nettopp deg og ditt behov. Vi fører hele 12 nybilmerker, og har 35 forhandlere fra Fredrikstad i sør til Tromsø i nord. Vi har også over 1000 bruktbiler på lager, så det bør være gode muligheter til å finne drømmebilen din hos oss.
Se alle våre nybiler her

Finn din lokale forhandler her

*Testen er gjennomført av NAF og Motor 02.06.2021. Sulland har på ingen måte hatt noen deltagelse i denne testen, kun rapportering av tall gjengitt på motor.no . Forbehold om feil.