Hjem > Nybil > BMW > BMW iX1

BMW iX1

Da første generasjon BMW X1 ble lansert definerte den en ny kategori. Til høsten er det klart for den tredje generasjonen BMW X1, ledet av BMW iX1.

Etter ni års produksjon ruller den siste BMW i3-en ut av fabrikken i Tyskland i sommer. BMW iX1 vil nå ta over stafettpinnen som innstegsmodellen til BMWs elektriske portefølje. Den følger de elektriske sporene etter BMW i3, BMW iX3, BMW i4, BMW iX og BMW i7.

Eksteriøret

Man kjenner igjen den erketypiske identiteten fra de større SUV-ene til BMW, som inkluderer de kraftige proporsjonene og særegne uttrykkene.


Slanke LED-lykter preger fronten med BMWs tydelige lys-signatur. Nyregrillen er nesten firkantet, og panserlinjene er tydelige. En rekke vinklede designelementer i støtfangerens og spoilerens nedre del gjør profilen markant. Sett bakfra er det det slanke baklukevinduet og de markante, tredimensjonale LED-baklyktene som preger designet.


De blå signatur-elementene som man kjenner fra BMWs andre elektriske modeller, kan om ønskelig leveres i en nøytral, grå farge. Ønsker man et sportsligere utrykk på bilen, leveres velkjente M Sport design som gir nye linjer og detaljer i støtfangerne foran og bak. 


Sammenlignet med tidligere generasjoner vil dimensjonene vokse. Lengden måler 4500 mm (+53 mm), bredden måler 1845 mm (+24 mm) og høyden måler 1642 mm (+44 mm). Akselavstanden er 2692 mm (+22 mm) og sporvidden er henholdsvis 1592 mm og 1593 mm på for- og bakaksel (+31 mm). Felgdimensjonene strekker seg fra 17 til 19 tommer.


Optimaliserte aerodynamiske egenskaper beholdes til tross for større dimensjoner. Designet gir bilen bedre effektivitet, rekkevidde og akustisk komfort. Luftmotstandskoeffisient er på lave 0,26.


Interiøret

Man kjenner seg igjen i en velkjent og førerorientert BMW-atmosfære i en hevet sittestilling bak rattet. «BMW Curved Display» skiller den nye generasjonen markant fra den forrige. Det slanke instrumentpanelet er også kjent fra andre nye BMW-modeller. De to skjermene for førerinformasjon og infortainment er smeltet sammen til en enhet. En rekke av bilens funksjoner styres nå gjennom touch-området på skjermen. Antall brytere på panelet på midtarmlenet er dermed redusert. Samtidig er det gitt plass i midtkonsollen for integrasjon av egen smarttelefon. 


De helt nye setene er tilgjengelige med både kunstskinn (Sensatec) og helskinn. I tilvalgsmenyen finner man også sportsseter, elektrisk setejustering med minnefunksjon og korsryggstøtte med massasjefunksjon inkludert.


Betydelig forbedret sittekomfort finner vi også i baksetene. Det består nå av tre seter i full størrelse. Seteryggene kan felles ned i 40:20:40-format. Legges alle bakseteryggene ned, øker bagasjeromsvolumet fra 490 til 1600 liter. Tillatt tilhengervekt er 1200 kg.


Elektrisk kjøreglede

BMW iX1 er godt balansert mellom komfort og sportslighet. Med en elektrisk motor på for- og bakakselen er den koblet sammen som xDrive firehjulsdrift.


Samlet effekt i BMW iX1 xDrive30 er 230 kW/313 hk med et dreiemoment på 494 Nm. Akselerasjonen fra stillestående til 100 km/t gjøres unna på 5,7 sekunder. Toppfarten nås ved 180 km/t.


Det kombinerte elektrisk forbruket oppgis fra 17,3 til 18,4 kWh, mens rekkevidden er på 413 til 438 km i WLTP-syklusen, avhengig av bilens utstyr. Nettokapasiteten til høyspentbatteriet er 64,7 kWh. Batterihuset er konstruert som et bærende element i bilen, som ytterligere forsterker og stabiliserer chassiset.


Ladesystemet har en effekt på 11 kW AC som standard, men om ønskelig kan bilen også leveres med en ombordlader på 22 kW AC. Batteriet er fulladet på henholdsvis 6,5 timer eller 3 timer og 45 min ved AC-lading.


Med DC-hurtiglading er maks effekt 130 kW. Under optimale forhold lades batteriet fra 10 til 80 prosent på 29 minutter. En ladeøkt på 10 minutter kan gi 120 km rekkevidde.


Hvis ruteveiledningen i bilens navigasjonsystem har planlagt et stopp ved en hurtiglader, vil høyspentbatteriet i bilen automatisk forvarmes når bilen nærmer seg for å sikre at ladeøkten blir så effektiv som mulig. En slik forvarming av batteriet kan også startes manuelt når ruteveiledningen ikke er aktivert.


Programvaren til ladesystemet er ytterligere forbedret. Det innebærer at ladekurven får et jevnt, fremfor trinnvis fall etter at den har nådd sitt topp-punkt hvor ladingen er på sitt mest effektive. Det er også mulig å lagre tilpassede ladeinnstillinger for flere individuelle ladepunkter.