Bilglass


Enten det er front-, bak- eller siderute – en glassrose eller en voksende sprekk blir fort hodebry for mange. Kan ruta repareres, eller må den skiftes? Hvor lang tid tar det, og hva kommer dette til å koste? Da er det lurt å huske  at jobben i stor grad dekkes av forsikringsselskapet ditt. Derfor handler steinsprut eller øvrige skader på bilglass mest om god service, kvalitet og enkelhet for deg som kunde. Vi tilbyr også Drop-In på steinsprutskader hos alle våre Sulland-forhandlere.

– Med kasko eller delkasko dekkes en rutereparasjon 100 prosent, mens et ruteskift har en liten egenandel. Selv om det er mindre å spare prismessig, har du altså en del å vinne kvalitets- og tidsmessig.

Bestill time for reparasjon


Ruteskift vs rutereparasjon

Det er to måter en skade på en bilrute kan ordnes. Om bilruta har en begrenset skade kan den repareres. Hvis skaden er mer omfattende må ruta byttes. Særlig frontruten er underlagt strenge regler som dikterer når ruten kan byttes og når den må skiftes, mens ved skader på øvrige ruter godtas reparasjoner av skader, sprekker og lignende dersom de ikke har vesentlig betydning for sikt og sikkerhet. En reparasjon går ofte fort, mens å skifte en rute er mer tidkrevende. 

– En reparasjon er gjort unna på under 1 time. På et skift av rute regner vi alltid en hel dag for å være sikker på at lim har herdet tilstrekkelig slik at sikkerheten er i varetatt.

Når vi reparerer bilruta, kan du slappe av med kaffe, aviser og trådløst internett i vårt kundeområde. Det er også mulighet for å få kunne låne en leiebil om du skal videre.

Regler for skade på bilglass

  • I synsfeltet skal det ikke forekomme skader med diameter over 10 mm. 
  • Etter en eventuell reparasjon skal den «matte flekken» heller ikke ha en diameter på mer enn 10 mm.
  • Slagskader med sprekker som går ut til rutekanten, kan ikke repareres.
  • Reparasjoner anbefales ikke hvis det er to slagskader innenfor en diameter på 100 mm.

Ruten kan repareres hvis 

  • Skaden er begrenset til det ytre glasset
  • Senter på treffpunktet er minst 3 cm fra kanten av glasset 
  • Diameter på treffpunktet er maks 1 cm
  • Skadens totale diameter er maks 6 cm 
  • Skaden er ikke i synsfelt til sjåfør

Derfor er det lurt å behandle steinsprut raskt

Er uhellet først ute, er det smarteste du kan gjøre å ta en tur innom bilverkstedet – før, heller enn senere. Det er to hovedgrunner til det. Tar du hånd om skaden med en gang kan du nemlig slippe billigere unna. Glass sprekker som kjent lett, særlig om det utsettes for temperaturforskjeller og påkjenninger. Det er grunnen til at rundt 30% av frontruter med steinsprutskade sprekker innen seks måneder. Om du er raskt på pletten slipper du kanskje unna med en rutereparasjon, mens du risikerer en større jobb med egenandel om du venter.

– En liten steinsprut er gratis å reparere, derfor er det lurt å ta det raskt. En steinsprut kan raskt utvikle seg til en sprekk i ruta.

Den viktigste grunnen er likevel sikkerheten til deg og andre bilister. Skader i synsfeltet kan forårsake farlige trafikksituasjoner. I tillegg er rutene i en bil laget for å beskytte fører og passasjer, og skal tåle en viss mengde belastning. En rute med skade vil ikke tåle den samme påkjenningen, altså er du ikke beskyttet på samme måte. Skader i synsfeltet forringer den optiske kvaliteten i glasset og en skade i glasset vil også være en svakhet i bilens opprinnelige konstruksjon. Derfor er det ingen grunn til å vente med å utbedre en steinsprutskade. 

5 grunner til å reparere steinsprut i dag

  • Du sparer penger – med delkasko eller kasko er det kostnadsfritt for deg, og du unngår at skaden forverres slik at du må skifte ruta (egenandel)
  • Du sparer tid – steinsprutskader som lar seg reparere får du unna på under timen
  • Du behøver ikke å bestille time – Vi tilbyr Drop-in på steinsprutskader hos alle Sulland-forhandlere.
  • Du unngår mangellapp på EU-kontroll – med skader i frontruta risikerer du mangler ved periodisk kjørekontroll.
  • Du slipper papirarbeid ­– Verkstedet tar alt det praktiske med forsikring

Reparasjon av steinsprut

Steinsprutskader er aller mest vanlig på våren da snøen smelter og grus, småstein og annet rask ligger i veibanen. Steinen fester seg lett i dekkmønsteret, slynges opp og treffer ruta med et smell.  Slike mindre omfattende steinsprutskader repareres ved at et tyntflytende plast som kalles resin fylles i skaden. Først fjernes luften i skadeområdet ved hjelp av et vakuum, siden presses resin inn i skaden under høyt trykk og herdes med UV-stråling. Plastens egenskaper gjør at den presser seg inn i alle sprekker, forsterker ruta og gjør skaden så godt som usynlig. Ofte er dette alt som skal til.

– Vi forsøker alltid å gjennomføre en reparasjon først - om det er sikkert og innenfor kravene.

Hva koster det å reparere en steinsprutskade?

En steinsprutreparasjon koster rundt 600-700 kroner, men som bileier med kasko eller delkasko slipper du altså å betale for reparasjonen av bilruta di – forsikringsselskapet ditt tar regninga og det går heller ikke utover bonusen din. Dette er blant annet fordi forsikringsselskapene ønsker at du skal reparere skaden før den blir mer omfattende. Dersom ruta må skiftes, kan prisen ofte komme opp mot 10.000-12.000 kroner. Med kasko eller delkasko må du da normalt betale en egenandel på rundt 2.000 kroner. 

Den gode nyheten er at selv om skaden er skjedd, trenger det ikke bli mye frem og tilbake med papirarbeid eller korrespondanse med forsikringsselskap  – du slipper unna med en tur innom verkstedet. Faktisk trenger ikke en steinsprutskade være mer komplisert for deg enn en tur til frisøren! 

– Du trenger ikke kontakte forsikringsselskapet ditt vi tar oss av papirarbeidet.

Bestill time

Det er bare å droppe innom et av våre verksted, så ordner vi alt fra å estimere skaden, til papirarbeid og dialog med forsikringsselskapet. Om ruta kan repareres, får vi gjort unna jobben svært raskt. Om ruta må skiftes, regner vi en dag for å være sikker på at lim har herdet tilstrekkelig slik at sikkerheten er i varetatt. Ofte har vi, eller kan skaffe, rute samme dag. Normalt vil vi sette opp en time for denne jobben. Er det en risiko å kjøre med ruta til avtalt tid for å bytte, har vi leiebiler tilgjengelig.

Gjør rutebytte på merkeverksted

Jobben med å skifte bilglass er ikke like enkelt i dag som det kan høres ut. Kravene til verkstedet avhenger av merke og modell, men flere og flere av dagens kjøretøy har nemlig avansert teknologi og sikkerhetsutstyr som er avhengig av rett kalibrering ved et bytte av frontrute. Om du for eksempel har kamera, radar, regnsensor anbefaler vi at et merkeverksted plasserer bilruten korrekt, med originalt kalibreringsutstyr.

– Når jobben i tillegg er gratis eller gjøres med samme egenandel overalt, er det lurt å velge et merkeverksted.

På merkeverkstedene er du sikker på at du får originale deler og kvalitet i alle ledd. Når jobben likevel blir gratis eller kun kommer på en egenandel for deg, er det naturlig for de fleste å velge merkeverksted.

Det er selvfølgelig smartest å gjøre denne jobben hos de profesjonelle merkeverkstedene når ruta skal repareres eller skiftes. Våre verksteder har utstyret, folkene og kompetansen, og er opptatt av kundene våre i et langt perspektiv.