BMW i4 er det tyske selskapets fjerde helelektriske modell og forener design, kjøreglede, bærekraft og praktiske løsninger i nye dimensjoner. Konseptbilen så dagens lys i mars 2020, serieproduksjonen starter til høsten og de første eksemplarene av BMW i4 har rullet inn på norsk asfalt. – Med BMW i4 elektrifiseres selve kjernen av BMW. Kjøreglade biler i mellomklasse-segmentet har gjennom flere tiår vært fundamentet som selskapet er bygget på. BMW i4 blir på mange måter summen av en perfekt BMW – bare helt elektrisk. Vi vet vi gleder mange når vi i dag åpner for bestilling av BMW i4.
Som en firedørs gran coupé, er BMW i4 er først og fremst en umiskjennelig BMW, bygget for småturer så vel som for langkjøring. Den lanseres først i to versjoner: Den bakhjulsdrevne BMW i4 eDrive40 med WLTP-rekkevidde på opptil 590 kilometer, og den firehjulsdrevne og svært sportslige BMW i4 M50 med WLTP-rekkevidde på 510 kilometer.
Med en lengde på 4 785 mm, bredde på 1 850 mm, høyde på 1 448 og en akselavstand på 2 856 mm, er alle målene større enn på en BMW 3-serie Sedan. Det samme gjelder sporvidden, mens tyngdepunktet er opptil 53 mm lavere. Begge deler bidrar til de dynamiske egenskapene BMW i4 byr på.
Bagasjeromsvolumet på 470 liter øker til 1 290 liter når baksetene legges ned, og den klassiske kombi-luken sørger for en stor og praktisk lasteåpning. Begge modellene kan utstyres med tilhengerfeste og kan trekke 1 600 kg. På taket kan man laste opptil 75 kg.
Høyspenningsbatteriet til BMW i4 er skreddersydd for bilen og måler kun 110 millimeter i høyde. Det består av fire moduler med 72 prismatiske celler hver og tre moduler med 12 celler hver. Samlet brutto batterikapasitet er 83,9 kWh, med nettokapasitet på 80,7 kWh.
Sammenlignet med høyspenningsbatteriet i dagens BMW i3 er energitettheten økt med rundt 40 prosent for samme volum. Samtidig er andelen kobolt kraftig redusert. BMW Group anskaffer for øvrig kobolt selv og gjør den så tilgjengelig for sine leverandører av battericeller. Dette gjøres for å ha full kontroll og åpenhet om hele bilens verdikjede.
Det integrerte varme- og kjølesystemet sørger for optimal temperaturkontroll for høyspenningsbatteriet ved hurtiglading fra en DC-ladestasjon. Hvis navigasjonssystemets rutefunksjon er aktiv og har planlagt et stopp for BMW i4 på en hurtigladestasjon, vil batteriet automatisk forhåndskondisjoneres før ankomst ved ladestasjonen. Det betyr at batteriet vil ha optimal temperatur for rask og effektiv lading ved ankomst på ladestasjonen.
I helt nye BMW i4 eDrive40 sitter den elektriske motoren koblet direkte på bakakselen og leverer 340 hk og 430 Nm dreiemoment.
Helt nye BMW i4 M50 har en elektrisk motor på hver aksel, hvor motoren på forakselen leverer 258 hk og motoren på bakakselen leverer maksimalt 313 hk. Med egen boost-funksjon, som varer i 10 sekunder, får man full effekt på 544 hk og et kraftfullt dreiemoment på 795 Nm.
Modell: | BMW i4 eDrive40 (RWD) | BMW i4 M50 (xDrive) |
Rekkevidde (WLTP) | Opptil 590 km | Opptil 510 km |
Batterikapasitet, brutto | 83,9 kWh | 83,9 kWh |
Batterikapasitet, netto | 80,7 kWh | 80,7 kWh |
Energiforbruk | 16–20 kWh/100 km | 19–24 kWh/100 km |
Maks ladekapasitet | 200 kW | 200 kW |
Ladetid ved maks ladekapasitet, 10–80 % SOC (State of charge) | Ca. 35 minutter | Ca. 35 minutter |
Rekkevidde vs ladetid ved maksimal ladekapasitet ved 10 % SOC (State of charge) | 164 km rekkevidde på 10 minutter | 140 km rekkevidde på 10 minutter |
Ladetid, AC 3-fas 11 kW, 0–100 % | Mindre enn 8,5 timer | Mindre enn 8,5 timer |
Samlet motoreffekt | 340 hk | 544 hk |
Samlet dreiemoment: | 430 Nm | 795 Nm |
Akselerasjon, 0–100 km/t | 5,7 sekunder | 3,9 sekunder |
Toppfart | 190 km/t | 225 km/t |
Enda mer imponerende enn selve akselerasjonen, er kjøreresponsen i BMW i4. Begge modellene har luftfjæring på bakakselen som standard, og et helt eget oppsett for dempersystemet reduserer den typiske bevegelsen hvor man gjerne opplever at bilen «setter seg» under kraftig akselerasjon. Sammen med et nyutviklet antispinn-system, som jobber lynraskt og presist, sørger systemet for maksimalt grep og stabilitet når gasspedalen får kjenne på trykket fra skosålen.
BMW i4 M50 er bygget på spisskompetansen til BMW M GmbH og byr på dynamiske egenskaper som er bokstaven M verdig. Dermed har det tyske selskapets store elektriske satsning nå også nådd de mest sportslige modellene.
Interiøret i helt nye BMW i4 bygger videre på det sportslige interiøret i BMW 4-serie Coupe, men skiller seg markant ut med den store og kurvete skjermen på dashbordet, «BMW Curved Display», som er satt sammen av en 12,3" informasjonsskjerm og en 14,9" kontrollskjerm. Den nye generasjonen av operativ- og infotainmentsystemet «BMW iDrive» filtrerer informasjon på en førerorientert og brukervennlig måte. Dette vil merkes gjennom nye dimensjoner, skreddersydde grensesnitt, farger, lys og lyd. Det velkjente iDrive-hjulet til infotainmentsystemet finner man fortsatt på midtkonsollen, mens navigasjonssystemet er skybasert, for sømløs og smidig bruk.
Helt nye BMW i4 er klargjort for 5G. Det åpner for rask kommunikasjon og trådløse oppdateringer. Installasjon av ny programvare vil sjelden ta mer enn 20 minutter. Som sine søsken i BMW 3- og 4-serie, er også helt nye BMW i4 utstyrt med en rekke førerassistansesystemer.
Helt nye BMW i4 vil produseres på BMWs fabrikk i München, side om side med BMW-modeller med andre drivlinjer. Eksempelvis vil helt nye BMW i4 produseres på samme linje som helt nye BMW M3. Det gir BMW stor fleksibilitet i produksjonen i årene fremover.
Våre dyktige bilkonsulenter står klare til å rådgi deg i ditt neste bilkjøp. Kontakt gjerne våre bilselgere direkte eller kom innom for en hyggelig prat.