BMW iX

Visjon blir til virkelighet når konseptbilen kjent som BMW iNEXT blir til den helelektriske SUV-en BMW iX. Det teknologiske flaggskipet ruller inn på norske veier høsten 2021 – proppet med ny og innovativ teknikk og en rekkevidde på over 600 km.

BMW iX er den første modellen som bygges på selskapets nye plattform for fremtidens generasjon BMW-modeller – med fokus på nye tolkninger av design, bærekraft, kjøreglede, allsidighet og luksus. BMW iX er ene og alene utviklet for en helelektrisk drivlinje.

– BMW iX er vår neste store milepæl og overtar på mange måter stafettpinnen etter BMW i3. Der BMW i3 banet vei for bærekraftig elektrisk mobilitet i 2013, tar BMW iX denne arven videre med nye dimensjoner.

Karakteristisk design
Den banebrytende retningen til BMW iX kommer også tydelige til syne i bilens design. Uttrykket er minimalistisk, med både kjente og nye BMW-linjer. Dimensjonene er gjenkjennelige, men proporsjonene er mer kraftfulle. BMW iX er omtrent like lang og bred som en BMW X5, like høy som en BMW X6 og ruller på samme hjuldimensjoner som en BMW X7 (21" eller 22"). En intelligent bruk av materialer som aluminium, karbon, karbonforsterket plast (CFRP) og stål på ulike steder reflekterer filosofien om «rett materiale på rett sted» for BMW iX.

BMW iX skiller seg også ut med særegne elementer som rammeløse dører, trykksensitive døråpnere som erstatning for tradisjonelle dørhåndtak, utpregede og markante hjulbuer, og en bakluke som dekker hele bilens bakside.

Den karakteristiske blåfargen til BMW i går igjen i flere eksteriørdetaljer. Om ønskelig leveres BMW iX også med en eksteriørdesign-pakke som gir bilen et sportsligere uttrykk, deriblant med detaljer i bronsefarge.

Designen til BMW iX henger selvsagt også sammen med den optimaliserte aerodynamikken som sørger for en luftmotstand med Cd-verdi på lave 0,25.

Teknologi under overflaten
Frontlyktene, i full LED, er de smaleste i BMWs historie. Om ønskelig leveres de også med laserlys med matrix-funksjon for fjernlysene. Den prominente, lukkede grillen er koblingen mellom BMWs historie og nye elektriske fremtid. Den har også fått ny funksjonalitet i form av et «intelligenspanel» som inneholder radarfunksjoner og andre sensorer.

Siden vedlikeholdet under panseret er minimalt, er det ikke behov for kunden å åpne det i det hele tatt. Eksempelvis er påfyllingen for spylervæske lagt under BMW-logoen på panseret. Integrert i BMW-logoen på bakluken finner man ryggekameraet, med egen rengjøringsfunksjon.

BMW iX er den første modellen fra BMW Group som er klargjort for 5G. Det åpner for rask kommunikasjon, trådløse oppdateringer og nok datakraft for autonome egenskaper. BMW iX er konstruert for å behandle 20 ganger så mye data som tidligere modeller. Det betyr at man også kan behandle omtrent dobbelt så mye data fra ulike kjøretøysensorer enn hva som har vært mulig frem til nå.


Designet fra innsiden og ut
Med grunnlag i den nye arkitekturen, er BMW iX designet fra innsiden og ut med BMWs sedvanlige høye fokus på materialkvalitet og bærekraft. Skinninteriøret er for eksempel garvet med ekstrakter fra olivenblad, mens en stor andel resirkulert plast er brukt i produksjonen av dørlistene, setene, midtkonsollen og teppene. Bærekraft står med andre ord ikke i veien for å skape luksuriøse omgivelser, verken for fører eller noen av de fire passasjerene.

Bak det heksagon-formede rattet, som vitner om at BMW iX baner vei for nye kjøreopplevelser, sitter helt nye seter med integrerte hodestøtter. Dashbordet preges av en stor, kurvet skjerm, «BMW Curved Display», som er satt sammen av en 12,3" informasjonsskjerm og en 14,9" kontrollskjerm. I midtkonsollen finner man den særegne girspaken og touchpanelet sammen med iDrive-hjulet til infotainmentsystemet.

Velger man å utstyre sin BMW iX med panoramasoltak, ser man opp på den største glassflaten som noen gang er montert i bil fra BMW Group. Skulle lysinnslippet bli for sterkt, så dempes det hele automatisk gjennom elektrokromagnetisk dimming.

Høyttalersystemet er usynlig integrert i interiøret. De virkelige audiofile anbefales til å velge Bowers & Wilkins Surround Sound System, som tar lydopplevelsen til en ny dimensjon. Med et aktivt lydsystem, med fem individuelle lydprofiler, totalt 30 høyttalere, hvorav åtte er integrert i hodestøttene i setene foran og bak, og en egen 4D audio-funksjon gjennom magnetiske kontrollerte vibrasjoner i forsetene, bør ikke konsertopplevelsen være langt unna i en BMW iX.

Baksetepassasjerene nyter godt av den fraværende drivakseltunnelen som gir ytterligere bakseteplass, mens volumet i bagasjerommet er rundt 500 liter. Skulle ikke det være nok, så er det mulig å montere både takstativ og tilhengerfeste på nye BMW iX.

To elektriske motorer – bærekraftige krefter på fire hjul
5. generasjon BMW eDrive-teknologi leverer maksimal effekt og effektivitet i BMW iX. De to elektriske motorene, som er produsert uten bruk av sjeldne mineraler, sørger for full firehjulsdrift og leverer en samlet effekt på over 500 hk. Sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på under fem sekunder.

Høyspentbatteriet har en bruttokapasitet på mer enn 100 kWh, noe som gir BMW iX en rekkevidde på over 600 km i WLTP-syklusen.

Med ny ladeteknologi, kan BMW iX lynlade (DC) opp til 200 kW. Dermed kan batteriet lades fra 10 til 80 prosent på 40 minutter, mens en «lynlade-økt» på 10 minutter gir 120 km rekkevidde. Fra en 11 kW ladeboks, lades batteriet fra 0 til 100 prosent på mindre enn 11 timer.

Høyspentbatteriet er designet som en del av en langsiktig ressurssyklus, noe som muliggjør en eksepsjonell høy gjenvinningsgrad. Energien brukt til å produsere battericellene, batteripakken og bilen i sin helhet, kommer utelukkende fra fornybare energikilder.

På norske veier høsten 2021 – åpner for bestilling til våren
Flere detaljer om BMW iX vil gjøres kjent i tiden fremover. Produksjonen starter i Dingolfing, Tyskland til sommeren, og de første bilene kommer til Norge til høsten, med lansering i november 2021.

– Med BMW iX tar vi enda et markant steg videre i vår satsing på elektrisk mobilitet, med bærekraft og ren kjøreglede i høysetet. Helt siden vi viste konseptbilen for første gang har vi opplevd stor interesse. Derfor er vi glade for at vi allerede nå kan dele såpass mange detaljer i god tid før lansering. Vår ambisjon er at norske forhandlere kan begynne å ta imot bestillinger til våren..

I 2023 vil BMW Group tilby 25 ladbare modeller, hvorav minst halvparten er helelektriske. Fra 2020 til 2021 utvides den helelektriske BMW i-familien fra BMW i3 til BMW iX3, BMW iX og BMW i4. Med andre ord vil BMW tilby fire vidt forskjellige elbiler i løpet av 2021.

speaker
mute
Foto: Kampanjebilde - P90406296_highRes_the-first-ever-bffmw-i.jpg Foto: Kampanjebilde - P90406296_highRes_the-first-ever-bffmw-i.jpg Foto: Kampanjebilde - k7kosl5rmnyvzu81tjo5.jpg Foto: Kampanjebilde - P90406296_highRes_the-first-ever-bmw-i.jpg Foto: Kampanjebilde - P90407462_highRes_the-first-ever-bmw-i.jpg Foto: Kampanjebilde - P90406296_highRes_the-ddfirst-ever-bmw-i.jpg Foto: Kampanjebilde - P90406296_highRes_the-firddst-ever-bmw-i.jpg

Kontakt oss

Amund Linnerud Skogen

Amund Linnerud Skogen
Bilselger

Mobil: 94 03 99 10
E-post: amund.skogen@sulland.no
Roar Finsveen

Roar Finsveen
Daglig leder Sulland Gjøvik BMW/Toyota

Mobil: 90 12 99 49
E-post: rf@sulland.no
Ole Christian Hansen

Ole Christian Hansen
Salgssjef Bruktbiler

Mobil: 41 60 90 92
E-post: ole.hansen@sulland.no
Per Arne Ridderseth

Per Arne Ridderseth
Salgssjef Nybil BMW

Mobil: 91 99 70 09
E-post: per.ridderseth@sulland.no
Torstein Risberg

Torstein Risberg
Bruktbilselger

Mobil: 95 11 92 82
E-post: torstein.risberg@sulland.no
Foto: Kampanjebilde - k7kosl5rmnyvzu81tjo5.jpg