Dette bør du vite om skifte av bremseskiver


Bremsene på bilen er utsatt for slitasje hele tiden, og blant delene som må sjekkes og byttes innimellom er bremseskiver og bremseklosser
Ved bytte av bremser på bilen, er det som regel snakk om å skifte bremseskiver og/eller bytte bremseklosser. Men bilens bremsesystem består av mye mer.

Bestill time

Slik fungerer bremseskiver

Det vanligste bremsesystemet på norske biler, er skivebremser foran og bak. Bak hvert hjul finner du en bremseskive med bremseklosser på hver side. En bremsecaliper er igjen montert rundt klossene.
Når du trår på bremsen, lages et hydraulisk trykk som overføres via bremsevæsken i bremserøret over til caliperen. Den vil klemme på bremseklossene som igjen presses mot bremseskiven slik at du får bremset eller stoppet bilen.


EU-kontroll av bremser

De vanligste feilene og svakhetene som oppdages på EU-kontrollen, finner du på bilens bremser.
Hos din nærmeste Sulland-forhandler kan du få en servicepakke med EU-kontroll inkludert. Økonomiservice 10+ EU er beregnet for personbiler og varebiler som er eldre enn 10 år.
Her kontrolleres blant annet bilens bremsesystem. Det inkluderer sjekk av håndbrekk, bremsekraftforsterker, bremseskiver, bremsevæske, bremserør og bremseslanger. I tillegg sjekkes det om bremsene virker som de skal.


10-punkts kontroll og sjekk av bremseskiver

Ønsker du en enkel og rimelig, men profesjonell sjekk av bilen din for å avdekke eventuelle feil og mangler?

Hos våre lokale Ford service verksted har vi blant annet en 10-punkts sjekk av alle biler og bilmodeller som er eldre enn fem år. Her går vi gjennom dekk, sikt, det elektriske systemet, kjølesystemet, lys og forstilling. I 10-punkts sjekken inngår også en funksjonskontroll av bremsesystemet med sjekk av slitasje på bremseklosser samt tykkelse og eventuelle skader på bremseskivene. 


Vedlikeholdsprogram hos Sulland

For personbiler og varebiler som er eldre enn fem år har Sulland forhandlere vedlikeholdsprogrammet Økonomi 5+. Her gjennomgås de viktigste servicepunktene på motoren, og olje og oljefilter skiftes. Bremsene testes med funksjonskontroll og bremsevæskenivået sjekkes og etterfylles.


Vask bort salt!


Selv om vi i Sulland kan hjelpe deg med reparasjon av bremser, skifte av bremseskiver og bytte av klosser, kan du forebygge både slitasje og feil på bremsene i det daglige.
Slitasje på bremseskiver kan skyldes defekte hjullager. Men den vanligste grunnen til slitasje på bremseskivene skyldes rust. Aller verst er det om vinteren da salt og manglende rengjøring av understellet på bilen, gjør spesielt bremseskiver og caliper mer utsatt for rust.

For å forebygge rust som skyldes veisalt, bør du høytrykkspyle bremseskivene innimellom, også på baksiden av bremseskiven. Sikt på mellomrommet mellom bremseskiven og bremseskjoldet som ligger bak og hold 20-30 cm avstand.
Vasker du bilen i vaskeautomat, bør du også sørge for understellsvask samtidig.
Rett etter vasken bør du sørge for en oppbremsing før du kjører ut på veien. Dette bør gjøres for å få vekk vannet og sikre at bremsene tar med en gang.

Bestill time


Enkelt tips mot rust på bremsene

Rust på bremseskivene, skyldes ikke bare salt. Dersom bremsene blir lite brukt, er de også mer utsatt for rust. Fordi bremseeffekten er størst foran, blir bremseskivene bak mindre brukt og oftere rustne.
For å trimme bakbremsene og kjøre i gang alle bevegelige deler av bremsesystemet, er det derfor lurt å ta en hard oppbremsing, helst hver gang du kjører, men gjør det et egnet sted uten tett trafikk.

Ford bremser og bremseskiver

Bør du skifte bremseskiver og bytte klosser?

Lurer du på om bremsene dine trenger service? Enkelte ting med bremsene kan du ta en sjekk av selv. Her er tre metoder for sjekk av bremseskivene:

  1. Finn deg en oversiktlig veistrekning hvor du kan kjøre i minst 70 km/t. Dersom du ikke har noen bak deg, kan du ta en bremsetest ved å trykke inn bremsepedalen jevnt og lett. Vibrerer rattet, kan du ha skjeve bremseskiver som da bør byttes.

  2. Ta en test av bremseskiver og klosser når du bytter fra vinterdekk til sommerdekk, eller omvendt. Snurr på hvert hjul når bilen er jekket opp. Hjulet skal være enkelt å snurre rundt. Må du bruke krefter for å snurre på hjulet, bør du sjekke at alt er ok hos et bilverksted. 

  3. Ta en kikk på bremseklossene innimellom. Disse blir raskere slitt enn bremseskivene. Dersom klossene er for tynne, bør de skiftes raskt slik at ikke bremseskivene blir ødelagt. 

Hos Sulland forhandlere hjelper vi deg med alt du trenger av reparasjon av bremser, utskifting av bremseskiver, bytte av klosser og annen bremseservice. 



Bestill time


Bestill time for EU-kontroll her


Ønsker du å kontakte din lokale Ford-forhandler direkte?

Se kontaktinfo til våre Ford-forhandlere her