Elbilen, den perfekte vinterbilen?

Svært mange er kritiske til elbilens egenskaper om vinteren. I all hovedsak skyldes dette at rekkevidden begrenses ytterligere, i tillegg har vi hørt at det tar lang tid å lade. Men er elbilen lite egnet som vinterbil? Vi har snakket med Jan Tore Gjøby som har vært elbilist siden 2011 for å få svar.


- Jan Tore, du har vært elbilist siden 2011 og kjørt over 300.000 km med elbil, hva tenker du om elbil som vinterbil? 

 - Jeg tenker at elbilen er en svært god vinterbil, men det forutsetter at jeg er tar noen forhåndsregler når jeg skal ut på en lengre tur. Egenskaper jeg stetter stor pris på hos elbilen om vinteren er at den ikke har startvansker selv om det blir svært kaldt og det er full fart fra første sekund, ingen motor som må varmes opp. Elbilen blir raskt varm siden kupeen varmes direkte opp, jeg trenger ikke vente på at motoren først blir var slik at overskuddsvarmen så kan brukes til å varme kupeen. I tillegg er kjøreegenskapene svært gode på vinterføre, både fordi batteriet gir et lavt tyngdepunkt og fordi en elektrisk drivlinje gjør det enkelt å kontrollere bilen når det er glatt 

 - Du sa du måtte ta noen forhåndsregler, kan du fortelle nærmere om disse? 

 - Ja, det skal jeg. Det er fem viktig punker jeg tar hensyn til når jeg legger ut på en lengre tur om vinteren. Som kurs- og foredragsholder farter jeg mye rundt i Norge, og jeg bruker elbilen så sant det er mulig, også vinterstid.   

 - For det første passer jeg på å lade både strøm og varme. Med det mener jeg at passer på at bilen skal full-lades og varmes opp når den står tilkoblet et ladepunkt før jeg legger ut på en lengre tur. Å starte med varm kupe og ikke minst varmt batteri øker rekkevidden vesentlig. Når jeg skal på en lengre tur stiller jeg alltid inn avreisetid slik at bilen kan optimalisere lading og oppvarming i forhold til når jeg skal starte på turen 

 - For det andre passer jeg på å ikke komme i en situasjon hvor jeg må hurtiglading på kaldt batteri. Når jeg er på reise sjekker jeg alltid med overnattingsstedet jeg skal bo på om det er mulig å lade der. Hvis ikke sørger jeg for å hurtiglade bilen når batteriet fortsatt er varmt etter kjøring. 

 - Den tredje forhåndsregelen jeg tar når jeg på langtur er å lade relativt ofte. Dette gjør jeg får å unngå å komme nesten tom til en ladestasjon som ikke virker. Hvis jeg fortsatt har en del rekkevidde igjen er det ikke krise hvis jeg kommer til et ladested hvor jeg ikke får ladet, da kjører jeg videre til leste. Dette gjør jeg forresten nesten alltid når jeg på langtur, men er ekstra påpasselig med det vinterstid. Min erfaring er at det ikke koster så mye tid å ha flere korte ladepauser, enn få lange.   

Det er mange forhåndsregler du kan gjøre vinterstid for å begrense rekkeviddetapet.

 

- For det fjerde så passer jeg alltid på å ta en ladepause og lade bilen godt opp før jeg skal over fjelloverganger og lignede. Jeg kjører som sagt mye rundt i Norge og da må jeg noen ganger over fjelloverganger med dårlig vær og muligheter for kolonnekjøringDa er det like viktig å ha strøm på batteriet som å ha bensin på bensintanken.  

 - Den femte og siste forhåndsregelen jeg tar, eller forsøker å ta, er å unngå å kjøre sammen med hyttetrafikken i helgeneDet er klart at det kan være utfordrende å kjøre elbil på hytta hvis du må kjøre sammen med alle andre og i tillegg trenger lading på turen. Det blir fort kø på ladestedene når mange skal samme veienJeg ser ingen vits å blande meg med denne trafikken hvis jeg ikke må. 


Les mer om hjemmelading

Medvirkende: 
Jan Tore Gjøby, Founder and manager
eMobility Norway AS
https://www.emobilitynorway.com/