BMW iX er den første modellen som bygges på selskapets nye plattform for fremtidens generasjon BMW-modeller – med fokus på nye tolkninger av design, bærekraft, kjøreglede, allsidighet og luksus.
Med en WLTP-rekkevidde på opptil 630 kilometer, setter BMW iX xDrive50 en ny standard i sin klasse. I hverdagen vil også den elektriske rekkevidden til BMW iX xDrive40 på 425 kilometer (WLTP) gi mer enn nok mobilitet. Begge modellene har to motorer og xDrive intelligent firehjulsdrift som standard.
Andre tekniske data er nå som følger:
Modell: | BMW iX xDrive40 | BMW iX xDrive50 |
Rekkevidde (WLTP) | Opptil 425 km | Opptil 630 km |
Batterikapasitet, brutto | 76,6 kWh | 111,5 kWh |
Batterikapasitet, netto | 71 kWh | 105,2 kWh |
Energiforbruk | 19,4–22,5 kWh/100 km | 19,8–23,0 kWh/100 km |
Maks ladekapasitet | 150 kW | 200 kW |
Ladetid ved maks ladekapasitet, 10–80 % SOC (State of charge) | 35 minutter | 31 minutter |
Rekkevidde vs ladetid ved maksimal ladekapasitet ved 10 % SOC (State of charge) | 95 km rekkevidde på 10 minutter | 150 km rekkevidde på 10 minutter |
Ladetid, AC 3-fas 11 kW, 0–100 % | Mindre enn 8 timer | Mindre enn 11 timer |
Samlet motoreffekt | 326 hk | 523 hk |
Samlet dreiemoment: | 630 Nm | 765 Nm |
Akselerasjon, 0–100 km/t | 6,1 sekunder | 4,6 sekunder |
Toppfart | 200 km/t | 200 km/t |
Vekt: | 2365 kg | 2510 kg |
BMW iX måler 4 953 mm i lengden, 1 969 mm i bredden og 1 695 mm i høyden. Dermed er den omtrent like lang (+31 mm) og bred (-37 mm) som en BMW X5 og like høy som en BMW X6. Med en akselavstand på 3 000 mm er dimensjonene i interiøret omtrent like som i BMW X5, men med bedre plass til ben (+11 mm foran og + 37 mm bak), hode (+21mm/33 mm foran og + 22mm/44 mm bak, uten og med glasstak) og skuldre.
Bagasjeromsvolumet er 500 liter, med dedikert plass for oppbevaring av ladekabler under det flate gulvet. Utformingen av bagasjerommet er romslig med rette vegger opp til vindushøye, også i bakluken. Legges bakseteryggene ned (40:20:40), øker volumet til 1 750 liter. Maksimal tilhengerkapasitet er 2 500 kg og det er mulig å montere takboks. Med bakkeklaring på rundt 195 mm bevares også SUV-egenskapene under mer krevende forhold.
Høyspenningsbatteriet i BMW xDrive40 består av to batteripakker som hver inneholder 10 moduler med 18 prismatiske celler hver. I BMW iX xDrive50 har de to batteripakkene henholdsvis seks moduler med 50 celler og fem moduler med 40 celler hver. Høyspenningsbatteriene har en bruttokapasitet på henholdsvis 76,6 kWh og 111,5 kWh.
Sammenlignet med høyspenningsbatteriet i dagens BMW i3 er energitettheten økt med rundt 40 prosent for samme volum. Samtidig er andelen kobolt kraftig redusert. BMW Group anskaffer for øvrig kobolt selv og gjør den så tilgjengelig for sine leverandører av battericeller. Dette gjøres for å ha full kontroll og åpenhet om hele bilens verdikjede. Kobolt og lithium brukt i høyspenningsbatteriet i BMW iX kommer eksempelvis fra gruver i Australia og Marokko.
Det integrerte varme- og kjølesystemet sørger for optimal temperaturkontroll for høyspenningsbatteriet ved hurtiglading fra en DC-ladestasjon. Hvis navigasjonssystemets rutefunksjon er aktiv og har planlagt et stopp for BMW iX på en hurtigladestasjon, vil batteriet automatisk forhåndskondisjoneres før ankomst ved ladestasjonen. Det betyr at batteriet vil ha optimal temperatur for rask og effektiv lading ved ankomst på ladestasjonen.
Med BMW iX går ren elektrisk kjøreglede hånd i hånd med en bærekraftig verdikjede og teknologiske nyvinninger. BMW iX er utstyrt med den mest omfattende sammensetningen av førerassistentsystemer som noensinne er sett på en BMW, sammen med et vell av innovasjoner.
BMW iX er den første modellen fra BMW Group som er klargjort for 5G. Det åpner for rask kommunikasjon, trådløse oppdateringer og nok datakraft for autonome egenskaper.BMW iX er derfor klar for å kunne ta i bruk «Level 3» med autonome kjøreegenskaper i løpet av tiden fremover.
Den nye generasjonen av operativ- og infotainmentsystemet «BMW iDrive» har også sin premiere i BMW iX. Sammen med «BMW Curved Display», som er satt sammen av en 12,3" informasjonsskjerm og en 14,9" kontrollskjerm, filtreres informasjonen på en førerorientert og brukervennlig måte. Eksempelvis er navigasjonssystemet skybasert, for sømløs og smidig bruk og oppdateringer.
Selv om BMW iX nå er det teknologiske flaggskipet til BMW, betyr ikke det at man har gitt slipp på den karakteristiske kjøregleden man typisk forbinder med BMW. Karosseristrukturen, designprinsippet og chassisinnstillingen til BMW iX er perfekt innrettet for å blande suveren kjørekomfort med sporty håndtering. Utstrakt bruk av aluminium, karbon og karbonforsterket plast (CFRP) resulterer i en materialblanding som øker bilens stivhet, samtidig som vekten minimeres.
Med grunnlag i den nye arkitekturen, er BMW iX designet fra innsiden og ut med BMWs sedvanlige høye fokus på materialkvalitet og bærekraft. Skinninteriøret er for eksempel garvet med ekstrakter fra olivenblad, og en stor andel resirkulert plast er brukt i produksjonen av dørlistene, setene, midtkonsollen og teppene. Bærekraft står med andre ord ikke i veien for å skape luksuriøse omgivelser, verken for fører eller noen av de fire passasjerene.
Interiøret i BMW iX minner derfor i stor grad om en eksklusiv lounge. Og, velger man å utstyre sin BMW iX med panoramasoltak, ser man opp på den største glassflaten som er montert i en bil fra BMW Group. Skulle lysinnslippet bli for sterkt, så dempes det hele automatisk gjennom elektromagnetisk dimming.
De virkelige audiofile anbefales å velge Bowers & Wilkins Surround Sound System, som tar lydopplevelsen til en ny dimensjon. Med et aktivt lydsystem, med fem individuelle lydprofiler, totalt 30 høyttalere, hvorav åtte er integrert i hodestøttene i setene foran og bak, og en egen 4D audio-funksjon gjennom magnetiske kontrollerte vibrasjoner i forsetene, bør ikke konsertopplevelsen være langt unna i en BMW iX.
Våre dyktige bilkonsulenter står klare til å rådgi deg i ditt neste bilkjøp. Kontakt gjerne våre bilselgere direkte eller kom innom for en hyggelig prat.